درد پایین کمر؛ علت، درمان بدون جراحی

dard-kamar

درد پایین کمر به دردی اشاره دارد که شما در قسمت تحتانی کمر خود احساس می‌کنید. همچنین ممکن است شما از گرفتگی عضلات کمر هم رنج ببرید که باعث کاهش دامنه حرکتی در قسمت پایینی کمر شما می‌شود و ایستادن به صورت مستقیم را برای شما دشوار می‌کند. درد پایین کمر که به مدت زیادی وجود داشته باشد به عنوان درد مزمن پایین کمر شناخته می‌شود و به اقدامات درمانی فوری مانند درمان‌های فیزیکی مؤثر نیاز دارد. 

درد پایین کمر یک مشکل بسیار شایع، خصوصاً در بین افراد بالای 30 سال است. درد پایین ستون فقرات می‌تواند به صورت مزمن، موقتی یا ناگهانی و حاد باشد. عدم توجه به درد پایین کمر منجر به وجود آمدن مشکلات بسیار جدی در مهره‌های کمری و همچنین دنبالچه می‌شود. با مراجعه به موقع به متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی می‌توان به راحتی با روش‌های بدون جراحی از جمله لیزرتراپی، اوزون تراپی، ماساژ، درمان‌های دستی و ورزش درمانی درد را درمان کرد.

 برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر درباره روش‌های طب فیزیکی و توانبخشی ما جهت درمان درد پایین کمر و نیز اطلاع از ساعات کار کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی قصر می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 03132367465 - 03132330382 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد درد پایین کمر


درد پایین کمر، دردی شایع است. تقریباً همه افراد این درد را در مقاطعی از عمر خود تجربه کرده‌اند. اغلب دلیل دقیق ایجادکننده این درد مشخص نمی‌شود. یک اتفاق به تنهایی باعث ایجاد درد در پایین کمر نمی‌شود. احتمالاً شما فعالیت‌های متنوعی مانند اشتباه بلند کردن اجسام سنگین را به مدت طولانی انجام می‌داده‌اید. سپس به طور ناگهانی، یک حرکت ساده مانند برداشتن یکشی یا خم شدن باعث ایجاد درد در پایین کمر شما شده است.

بسیاری از افراد مبتلا به کمر درد مزمن دچار آرتروز ستون فقرات هستند یا مشکلات دیگری نیز در ستون فقرات خود دارند که ممکن است به دلایل زیر ایجاد شده باشد:

  • استفاده بیش ‌از حد از کمر در هنگام انجام فعالیت‌های شغلی یا ورزش
  • آسیب‌دیدگی و شکستگی
  • عمل‌های جراحی

دلایل دیگر ابتلا به درد مزمن پایین کمر عبارتند از:

عواملی که احتمال ابتلا به درد پایین کمر را افزایش می‌دهند


احتمال ابتلا به درد پایین کمر در شما افزایش می‌یابد اگر:

  • بیش از 30 سال سن داشته باشید.
  • چاق باشید.
  • باردار باشید.
  • ورزش نکنید.
  • استرس داشته باشید یا احساس افسردگی کنید.
  • مشغول به کاری باشید که در آن مجبور به بلند کردن اشیاء سنگین، خم شدن از ناحیه کمر باشید یا دائماً بدن شما در حال لرزش باشد مانند رانندگی ماشین‌های سنگین یا استفاده از سند بلاستر.
  • سیگار می‌کشید.

علائم


علائم درد پایین کمر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد مبهم
  • درد تیز
  • احساس گزگز و سوزش
  • ضعف در پاها و ساق پاها

درد پایین کمر از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. این درد ممکن است خفیف باشد یا به اندازه‌ای شدید باشد که شما قادر به حرکت نباشید. متناسب با علل ایجادکننده درد پایین کمر شما ممکن است در پاها، ران یا در کف پای خود نیز درد را احساس کنید.

معاینات و آزمایش‌ها


در هنگام معاینات فیزیکی متخصص طب فیزیکی تلاش می‌کند تا محل درد را مشخص کرده و میزان تأثیر آن را بر دامنه حرکتی اندام شما را بررسی کند. آزمایش‌های دیگر به سوابق پزشکی و علائم شما بستگی دارد.

برخی از آزمایش‌ها عبارتند از:

  • آزمایش خون از جمله شمارش کامل سلول‌های خون و سرعت رسوب گلبول‌های قرمز
  • سی تی اسکن قسمت تحتانی کمر
  • ام آر آی از قسمت تحتانی کمر
  • مایلوگرام (عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس یا سی تی اسکن ستون فقرات پس از اینکه رنگ به داخل ستون فقرات تزریق شد)
  • عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس

درمان


ممکن است درد پایین کمر شما به طور کامل بهبود نیابد یا به مرور زمان درد آن افزایش یابد. متخصص طب فیزیکی ممکن است اقدامات درمانی زیر را برای کاهش درد انجام دهد:

دارو

در صورت لزوم پزشک داروهایی برای کاهش درد کمر شما تجویز می‌کند. برخی از این داروها عبارتند از آسپیرین، ناپروکسین (آلیو) یا ایبو پروفن (آدویل) که شما می‌توانید آن‌ها را بدون نیاز به نسخه پزشک نیز تهیه کنید و نارکوتیک یا مسکن‌های مخدر در صورتی که درد شدید باشد.

کمربندهای طبی

این کمربندها از کمر شما محافظت می‌کنند.

بسته‌های یخ یا گرما درمانی

که برای کاهش درد تجویز می‌شوند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی مزایای زیادی برای سلامت دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ماساژ، گردش جریان خون را افزایش می‌دهد که به بهبود درد ناشی از فعالیت‌های فیزیکی در عضلات کمک می‌کند
  • ماساژ عضلات را شل کرده و دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد. شل شدن عضلات به درمان بی‌خوابی نیز کمک می‌کند.

درمان‌های دستی

درمان‌های دستی ستون فقرات می‌تواند با برداشتن فشار از روی عصب یا بافت به کاهش درد کمر کمک کرده و دامنه حرکتی را افزایش دهد، گردش خون را افزایش دهد، تنش‌های عضلانی را کم کند و مانند ورزش‌های دیگر باعث افزایش ترشح اندورفین که یک کاهنده طبیعی درد در بدن است شود.

کشش ستون فقرات

هدف از کشش ستون فقرات کشش مهره‌های ستون فقرات و جدا کردن آن‌ها از همدیگر است. عموماً هدف، افزایش فضای حرکت عصب‌های در خروجی ستون فقرات یا کاهش فشار از روی غضروف دیسک‌های بین مهره‌ای یا کاهش فشار خود مفاصل ستون فقرات است.

تزریق اپیدورال

اگر درد شما با مصرف داروها، انجام درمان‌های فیزیکی یا اقدامات درمانی دیگر بهبود نیافت، ممکن است پزشک تزریق اپیدورال را برای شما تجویز نماید

اوزون تراپی

در اوزون تراپی، گاز اوزون به داخل دیسک فتق شده تزریق شده و بدون نیاز به انجام عمل جراحی درد و ناتوانی حرکتی را کاهش می‌دهد.

دستگاه TENS

در این روش (TENS) عصب‌ها به وسیله مکانیزمی در نخاع تحریک می‌شوند که باعث می‌شود احساس درد کاهش یابد. در خلال درمان به وسیله دستگاه TENS برای کمر درد، الکترودها روی سطح پوست ناحیه دردناک کمر قرار داده می‌شوند. این الکترودها پالس‌های الکتریکی را به سمت فیبرهای عصبی ارسال کرده و باعث ایجاد احساس گزگز می‌شوند.

مگنت تراپی

استفاده از مگنت تراپی برای بهبود درد در بین عموم رو به افزایش است. این تکنیک درد و ناتوانی حرکتی را کاهش داده و به عنوان یک ابزار ارتوپدی مفید برای درمان محافظه‌کارانه درد مزمن پایین کمر شناخته می‌شود.

حرکات کششی و تمرینات ورزشی

حرکات کششی و تمرین‌های ورزشی مناسب عضلات به حفظ دامنه حرکتی طبیعی بدن کمک کرده و به کاهش درد و گرفتگی ناشی از آرتروفی استفاده نامناسب (گرفتگی عضلات به دلیل بی‌تحرکی) یا اسپاسم‌های ناشی از وضعیت‌های نامناسب بدنی یا آسیب‌دیدگی عصب‌ها کمک می‌کند. برای بسیاری از بیماران بهترین روش درمانی، انجام حرکات کششی است که به وسیله فیزیوتراپیست یا متخصص ستون فقرات برای آن‌ها طراحی شده است. به عنوان یک قانون کلی، بیماران مبتلا به درد پایین کمر باید بر کشش عضلات ناحیه تحتانی کمر، عضلات شکم، ران‌ها و ساق پاها خود تمرکز کنند. بیماران نباید در کشش زیاده‌روی کنند و این کشش‌ها باید به صورت آرام و تدریجی انجام شود.

dara-kamar1

 عمل جراحی ستون فقرات

عمل جراحی ستون فقرات فقط در زمانی توصیه می‌شود که عصب آسیب‌دیده باشد یا درد کمر پس از مدت طولانی بهبود نیافته باشد.

پیشگیری از درد ستون فقرات


  1. بیشتر ورزش کنید. اگر کمر شما آسیب دیده ممکن است فکر کنید که بهترین راه برای درمان، محدود کردن حرکات و استراحت است. یک یا دو روز استراحت می‌تواند مفید باشد اما بیش از آن به کاهش درد کمک نمی‌کند. امروزه متخصصان می‌دانند که تمرینات ورزشی منظم می‌تواند به کاهش التهاب و تنش عضلانی کمک کند.
  2. به وزن خود توجه داشته باشید. وزن اضافی به خصوص در قسمت میانی بدن می‌تواند درد کمر را تشدید کرده و مرکز ثقل بدن شما را عوض کند، در نتیجه فشار بر قسمت پایینی کمر افزایش می‌یابد. ماندن در دامنه 5 کیلو وزن بیشتر یا کمتر از وزن ایده آل می‌تواند به کنترل درد کمر کمک کند
  3. اگر شما سیگار می‌کشید آن را متوقف کنید. استعمال دخانیات، جریان خون حاوی مواد مغذی را به دیسک‌های بین مهره‌ای محدود می‌کند، بنابراین افراد سیگاری بیش از سایرین در معرض درد پایین کمر قرار دارند.
  4. نحوه خوابیدن. اگر شما مستعد کمر درد هستید با پزشک خود در مورد نحوه خوابیدن صحبت کنید. به پهلو بخوابید و زانوهای خود را به سمت جلو داخل قفسه سینه جمع کنید. معمولاً این روش خوابیدن توصیه می‌شود.