عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر

bazdiskkamar

جراحی ناموفق کمر به شرایطی گفته می‌شود که بیمار برای رفع درد کمر، عمل جراحی انجام داده است و با این حال پس از انجام جراحی همچنان دچار درد شدید پایین کمر است. انجام جراحی کمر تنها در صورتی برای بیمار تجویز می‌شود که پیش از آن، تمامی روش‌های درمانی غیرتهاجمی برای بیمار به کار گرفته شده و ناموفق بوده باشند و عامل به خصوصی مانند تنگی کانال نخاعی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر موجب درد شدید بیمار شده باشد. درد کمر می‌تواند علل بسیار متعددی داشته باشد و تشخیص دقیق علت اصلی کمردرد به شدت مشکل است، مگر این که آزمایشات و معاینات دقیقی بر روی بیمار صورت گیرند.

ممکن است بعد از انجام جراحی دیسک کمر، بیمار به تدریج دردی شدید و تیرکشنده در کمر خود حس کند و حتی ممکن است این درد بلافاصله بعد از جراحی و به صورت مداوم وجود داشته باشد. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی قصر می‌توانند علائم و سوابق پزشکی شما را بررسی کرده و تعیین کنند که جراحی کمر شما ناموفق بوده است یا خیر. انجام درمان‌های فیزیوتراپی، مانند ماساژدرمانی، تحریک الکتریکی و انجام ورزش‌های مخصوص که توسط متخصصین ما ارائه می‌شود می‌تواند به بیماران کمک کند که از عوارض بعد از جراحی باز کمر رهایی یابند. اگر فکر می‌کنید که جراحی کمر شما ناموفق بوده و دچار عوارض بعد از عمل دیسک کمر شده‌اید، می‌توانید یک جلسه‌ی مشاوره با متخصصین ما داشته باشید تا با کمک آنها بهترین راه جلوگیری از بروز عوارض جراحی و بهبود کیفیت زندگی خود را بیابید. بدین منظور می‌توانید از طریق شماره‌های 03132367465 - 03132330382  با ما تماس حاصل فرمایید.

علل

جراحی ناموفق کمر و بروز عوارض بعد از جراحی دیسک کمر می‌تواند علل متعددی داشته‌ باشد:

• عدم تشخیص صحیح علت درد که موجب می‌شود پزشکان جراحی را بر روی ناحیه‌ای انجام دهند که منشأ اصلی درد نبوده است.
  • انجام دادن جراحی ستون فقرات به روشی که اصولاً میزان موفقیت بالایی ندارد.
  • عدم موفقیت در قرار دادن ایمپلنت و یا عدم جوش خوردن استخوان‌ها به هم در جراحی فیوژن. طی جراحی فیوژن از پیچ و پلاک‌های مخصوصی استفاده می‌شود تا مهره‌ها به هم جوش داده شوند و ستون فقرات پایداری خود را حفظ کند اما در برخی موارد این وسایل به درستی عمل نمی‌کنند و استخوان‌ها به هم جوش نمی‌خورند.
  • تشکیل بافت فیبروزی در جای زخم جراحی دیسک کمر و در اطراف ریشه‌های عصبی که به عنوان چسبندگی پس از جراحی شناخته می‌شود.
  • وارد شدن آسیب به بافت‌ها در حین انجام جراحی
  • بروز عوارض در حین انجام جراحی
  • تحریک شدن و ملتهب شدن مفاصل و عصب‌ها بر اثر انجام جراحی و بروز درد
  • وارد شدن آسیب به عصب‌ها در حین جراحی
  • عدم انجام توان‌بخشی بعد از جراحی به نحو مناسب، خصوصاً در بیمارانی که عضلات کمر آنها از قبل ضعیف بوده است.
  • عدم انجام ورزش بعد از سپری کردن دوره بهبودی پس از جراحی
  • بروز عفونت پس از عمل جراحی دیسک کمر
  • داشتن اضافه‌وزن یا چاقی
  • تشکیل خار‌های استخوانی در ستون فقرات
  • عدم تغذیه مناسب

بارزترین نشانه‌ی جراحی ناموفق دیسک کمر داشتن کمردرد شدید پس از جراحی است که این درد طی دوره‌ی بهبودی پس از جراحی، کمتر نمی‌شود و تسکین پیدا نمی‌کند. چگونگی درد کمر پس از جراحی دیسک کمر در افراد مختلف، متفاوت است و به نوع عارضه‌ی اولیه‌ی بیمار (که جراحی به خاطر آن انجام شده) و تکنیک به کار رفته برای جراحی بستگی دارد. این درد ممکن است به صورت گسترده و مبهم و یا به صورت تیز و تیر کشنده باشد. همچنین ممکن است درد تنها در یک ناحیه خاص از کمر حس شود و یا تا پاها منتشر شود. این درد می‌تواند بسیار شدید باشد و مشابه با درد کمر قبل از جراحی و یا حتی بدتر از آن باشد. سایر علائم جراحی ناموفق دیسک کمر عبارتند از:

• بروز دردی قابل‌توجه در ناحیه جدید که پس از جراحی ایجاد شده
  • محدود شدن دامنه حرکتی و مشکل در ایستادن، خم شدن و راه رفتن
  • بروز درد مبهم یا که در گردن، کمر یا پاها منتشر می‌شود.
  • درد بسیار تیز و شدید
  • عدم بهبودی حال بیمار پس از عمل جراحی دیسک کمر
  • گرفتگی عضلات
  • خستگی مفرط

این علائم می‌توانند توسط طیف وسیعی از مشکلات ستون فقرات ایجاد شوند و بنابراین بسیار مهم است که شما توسط یکی از متخصصین باتجربه‌ی ستون فقرات مورد ارزیابی و معاینات دقیق قرار بگیرید. متخصصین ما با تشخیص منشأ اصلی درد شما می‌توانند عوارض ایجادشده ناشی از جراحی را درمان کنند و همچنین مشکلات خطرناک احتمالی را برطرف کنند.

bazdiskkamar1

جراحی کمر و عوارض آن تقریباً با همان روندی تشخیص داده می‌شوند که سایر بیماری‌ها و مشکلات ایجادکننده‌ی درد کمر تشخیص داده می‌شوند. معمولاً برای تشخیص علت درد لازم است که عکس‌های رادیوگرافی مانند عکس‌های اشعه ایکس، اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن گرفته شوند تا ساختارهای داخلی کمر و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار گیرند و مشخص شود چه ناحیه‌ای حالت غیرطبیعی دارد. انجام دادن فرایندهای تشخیصی مانند تزریق استروئید در فضای اپیدورال نیز به تعیین محل دقیق درد کمک می‌کنند و در عین حال موجب تسکین درد بیمار نیز می‌شوند.

درمان جراحی دیسک کمر و عوارض ناشی از جراحی باز کمر، کاری نسبتاً پیچیده و مشکل است. در این مورد بسیار مهم و حیاتی است که قبل از اقدام برای هر درمانی و یا انجام جراحی مجدد،  منشأ درد و علت بروز آن به درستی تشخیص داده شود. روش‌های درمانی غیرجراحی که در ادامه توضیح داده شده‌اند می‌توانند در موارد بسیاری درد و مشکلات ایجاد شده بر اثر جراحی قبلی را برطرف کنند:

دارودرمانی

داروهای خوراکی غیرتجویزی و همچنین انجام تزریقات موضعی داروهای مسکن قوی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی درد ناشی از جراحی دیسک کمر را تسکین دهد. برخی از داروها می‌توانند تا 6 ماه درد کمر را خاموش کنند و بنابراین بیماران زمان کافی پیدا می‌کنند تا فرایند بهبودی بلند مدت مانند فیزیوتراپی و ورزش را اجرا کنند.

ماساژ درمانی

دریافت ماساژ تخصصی می‌تواند تأثیر زیادی در تسکین درد کمر بعد از جراحی دیسک کمر داشته باشد. حتماً به خاطر داشته باشید که قبل از دریافت ماساژ به متخصص ماساژدرمانی شرایط خود را کاملاً توضیح دهید تا او از دست زدن به نواحی حساس یا نواحی که ممکن است بعد از جراحی هنوز دردناک باشند، خودداری کند.

انجام فیزیوتراپی بخش بسیار مهمی از روند بهبودی پس از جراحی کمر است. یکی از روش‌های درمانی برای افرادی که جراحی ناموفق کمر داشته‌اند و نمی‌توانند تحت جراحی دوم قرار بگیرند، تحریک الکتریکی عصب‌ها است. فیزیوتراپی، درمان دستی، تحریک الکتریکی عصب‌ها (TENS) و اوزون‌ تراپی به عنوان درمان‌های تکمیلی برای بیمارانی که از عوارض جراحی باز کمر و عمل ناموفق کمر رنج می‌برند، تجویز می‌شوند.

تحریک الکتریکی طناب نخاعی

در این روش الکترودهای تحریک‌کننده‌ی الکتریکی که توسط باطری تغذیه می‌شوند، بر روی کمر قرار داده می‌شوند. کار این الکترودها تحریک کردن عصب‌هایی است که موجب درد کمر شده‌اند تا بدین ترتیب سیگنال‌های درد که از این عصب‌ها به مغز منتقل می‌شود مسدود شوند.

پمپ داخل نخاعی

یکی دیگر از راه‌های تسکین درد ناشی از جراحی دیسک کمر، تزریق دارو به کانال نخاعی توسط دستگاهی به نام پمپ داخل نخاعی است. برای انجام این درمان یک پمپ کوچک در کمر قرار داده می‌شود و سپس از طریق لوله‌های باریک متصل به پمپ، داروی مسکن به کانال نخاعی تزریق می‌شود. این درمان مانند سایر درمان‌ها است و با ریسک خونریزی و عفونت همراه است.

ورزش

bazdiskkamar2

برخلاف تصور عامه، استراحت‌های طولانی در رختخواب به ندرت برای بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات مفید است. در مورد بیمارانی که جراحی ناموفق کمر داشته‌اند نیز، استراحت طولانی مدت در رختخواب سودی ندارد. از سوی دیگر، انجام فیزیوتراپی هدفمند و ورزش‌هایی برای تقویت عضلات کمر و شکم  و بهبود انعطاف‌پذیری ستون فقرات موجب می‌شود مقداری از فشار وارد شده به کمر کاسته شود و در نتیجه درد کمر کاهش یابد.

یوگا و حرکات کششی

bazdiskkamar3

کشش دادن عضلات کمر و عضلات اطراف کمر می‌تواند موجب انعطاف‌پذیری بیشتر این عضلات شده و در عین حال آنها را تقویت کند. بسیاری از افراد برای کشش و تقویت عضلات کمر و سایر عضلات میانی بدن به انجام ورزش یوگا روی می‌آورند اما بیمارانی که جراحی ناموفق کمر داشته‌اند باید به خاطر داشته باشند که آنها که باید فعالیت‌های ورزشی و حرکات را آرام‌تر  و با ملایمت بیشتری انجام دهند. مربیان باتجربه می‌توانند با توجه به شرایط خاص شما برنامه‌ی ورزشی مناسب برای شما تدوین کنند پس حتماً قبل از آغاز جلسات تمرینی در مورد درد کمر، جراحی‌های انجام شده و هر گونه محدودیت یا مشکل حرکتی که دارید با مربی خود صحبت کنید.

درمان‌های تکمیلی

خریدن کفش‌های مناسب، دریافت ماساژدرمانی مخصوص، حفظ حالت صحیح بدن (در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن و حتی در هنگام خوابیدن) و ایجاد تغییراتی در روند کارهای روزانه برای کاهش فشار به کمر، اغلب موجب تسکین درد و کاهش التهاب کمر ناشی از جراحی دیسک کمر می‌شود. شدت و نوع عوارض ایجاد شده بعد از جراحی تعیین می‌کند که چه درمان‌هایی تکمیلی دیگری می‌توانند برای شما مفید باشند.