مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) و کاربردهای آن در طب فیزیکی

fdhbfg

مگنت تراپی بر اساس این ایده که بدن ما میدان‌های الکترومغناطیسی را به وجود آورده که نسبت به نیروی التیام‌بخش مغناطیس واکنش نشان می‌دهد استوار است. این واکنش بدن به خاطر این است که حدود 4 درصد از خون ما را آهن تشکیل می‌دهد و هر یک از یون‌ها و یا اتم‌های موجود در سلول‌های بدنمان، پالس الکتریکی تولید می‌کنند. این سه عنصر (آهن، یون و اتم) میدان الکتریکی مغناطیسی بدنمان را می‌سازند. این بدین معناست که وقتی قطب شمال مغناطیس که منفی است بر روی ناحیه دردناک بدن قرار داده شود به ناحیه دارای ناراحتی اکسیژن تازه می‌رسد اما در این حالت یک میدان انرژی مثبت ایجاد می‌شود. این کنش‌ها برای بدن دو مزیت دارند. چون مگنت‌ها قلیایی هستند با هرگونه خاصیت اسیدی که توسط بیماری‌ها در بدن ایجادشده مقابله می‌کنند. علاوه بر این جریان خون تازه به از بین بردن هرگونه خاصیت اسیدی در بدن کمک می‌کند و در نتیجه آن، فرایند ترمیم سرعت می‌گیرد.

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر به‌منظور مؤثر واقع‌شدن درمان در مدیریت درد ناشی از آرتروز (روماتیسم مفصلی و استئوآرتریت)، بیماری‌های مفصلی پیشرونده و التهابی، نورالژی (درد اعصاب)، انواع سردرد، سندرم رینود، زخم‌های تازه، مشکل دیر جوش خوردن استخوان‌ها از انواع و اندازه‌ای مختلفی از مگنت‌ها استفاده می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید از طریق شماره‌های 03132367465 - 03132330382 تماس حاصل فرمایید.

مزایا

برخی از مزایای مگنت تراپی عبارتند از:

• تسکین درد
  • کاهش تورم
  • قلیایی شدن بیشتر بافت
  • خواب راحت‌تر
  • افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت
  • کاهش استرس
  • افزایش سطح اکسیژن در سلول
  • بهبود گردش خون
  • خاصیت ضدالتهابی

اثرات و کاربردهای مگنت تراپی

tfgh

زمانی که امواج مگنت تراپی در کل بدن از سر گرفته تا نوک انگشتان پا حرکت می‌کند مزایا و عملکردهای مهم زیر را به همراه دارد:

چندین ژول گرما تولید می‌کند

زمانی که امواج مگنت به عضلات، استخوان‌ها و اندام‌های بدن نفوذ کند، این امواج یک جریان ثانویه مدور ایجاد کرده که درنتیجه آن، چندین ژول گرما تولید می‌شود. این گرمای داخلی به‌طور مؤثری کمک می‌کند تا:

• درد تسکین یابد
  • التهاب و تورم کمتر شود
  • عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی شل گردند.
  • گردش خون را بهبود داده و انسداد دستگاه گردش خون را برطرف می‌کند.

بنابراین روش درمانی مگنت تراپی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روی موارد زیر داشته باشد:

• سردرد
  • آرتروز (آرتروز شانه، آرتروز آرنج، آرتروز مفصل لگن و ران، آرتروز زانو، آرتروز مچ دست، آرتروز مچ پا)
  • درد اعصاب
  • درد قاعدگی
  • سیاتیک
  • درد بخش‌های دیگر بدن (کمردرد، درد پایین کمر، گردن درد، درد لگن، زانودرد، درد شانه، درد آرنج، درد مچ دست، درد مچ پا)

این گرمادرمانی می‌تواند:

این نوع گرما درمانی می‌تواند غده‌های کوچک ایجادشده را کاهش و یا برطرف نماید. همچنین این میزان از گرمایی که در مگنت درمانی به وجود می‌آید رگ‌های خونی را منبسط می‌کند. منبسط شدن رگ‌ها برای درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است.

امواج لرزشی تولید می‌کند

fdbfdb

لرزش ملایم و آرامش‌بخش اولین چیزی است که در هنگام اعمال مگنت تراپی احساس می‌شود. مگنت تراپی به شما حس واقعی آرامش و آسودگی را منتقل می‌کند. این روش خستگی‌ها را از بدنتان بیرون کرده و وضعیت خوابتان را بهبود می‌بخشد. زمانی که امواج مغناطیسی وارد بدنتان می‌گردد سلول‌های بدن از قبیل گلبول‌های قرمز و سفید خون، پلاکت و سلول لنف مغناطیسی شده و جنبش پیدا می‌کنند؛ بنابراین مگنت تراپی به‌طور مؤثری:

• گردش خون را بهبود می‌بخشد تا اکسیژن و مواد مغذی بهتر به سلول‌های منتقل شود. در نتیجه عملکردهای طبیعی بدن حفظ‌شده و این‌گونه از بروز بیماری‌های پیشرونده مزمن جلوگیری شده یا در آنها بهبودی حاصل می‌شود.
  • گردش لنف را بهبود می‌دهد. این امر موجب می‌گردد که مایع لنف در سراسر بدن جریان پیدا کند. ضایعات سمی و سلول‌های مرده از طریق رگ لنفی که مانند قلب دارای پمپ برای رگ‌های خونی نیست به خارج رانده می‌شود. تنها تنفس و ورزش کردن به گردش لنف کمک می‌کنند؛ اما مگنت تراپی با بهبود گردش لنف، می‌تواند به دفع کامل مسمومیت از بدن کمک کند.
  • به علت بهبود روند گردش خون و لنف، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • میدان مغناطیسی در ذرات یونی موجود در رگ‌های خونی را افزایش داده تا گردش خون بهبود پیدا کند. روان بودن گردش خون نشانگر مطلوب بودن عملکرد و سلامتی بدن است؛ بنابراین مگنت تراپی می‌تواند از بروز بیماری‌های مرتبط به گردش خون پیشگیری کرده و یا در صورت بروز، آنها را بهبود می‌بخشد. ازجمله این بیماری‌ها عبارتند از:
    • فشارخون بالا
    • سکته
    • سفت شدن رگ‌های خونی
    • تصلب شرایین قلب (گرفتگی رگ‌ها قلب)
    • بی‌حسی دست‌وپا
    • بواسیر

هورمون‌ها را تنظیم می‌کند

دریافت پیوسته امواج مغناطیسی، عملکرد طبیعی اندام‌های ترشح‌کننده هورمون ازجمله غده هیپوفیز و پانکراس (لوزالمعده) را تضمین می‌کند. این امر موجب متعادل‌تر شدن و تنظیم سطح هورمون‌ها می‌گردد؛ بنابراین تمام عملکردهای بدن به‌طور یکپارچه و یکنواخت انجام خواهند گرفت. مگنت تراپی به‌ویژه برای پیشگیری و یا درمان دیابت و دیگر بیماری‌های مرتبط با اختلالات هورمون بسیار اهمیت دارد.

مگنت تراپی چگونه کار می‌کند؟

fdbdfb

مگنت‌ها (آهنربا) از فلزاتی مانند آهن، نیکل یا کبالت ساخته‌شده‌اند که ذرات بسیاری از انواع فلزات را جذب می‌کنند. خون حاوی مقادیری آهن است و وقتی مغناطیس‌های درمانی بر روی پوست گذاشته شوند میدان مغناطیسی از طریق پوست به بافت‌های اطراف و جریان خون نفوذ می‌کند. آهن موجود در خون، جذب میدان مغناطیسی می‌شود این امر موجب ایجاد حرکتی در جریان خون می‌شود و این افزایش تحرک باعث بهبود جریان خون می‌گردد.

انواع مگنت تراپی

مگنت تراپی استاتیک (ثابت)

lkkh

این نوع از مگنت تراپی شامل قرار دادن مگنت‌های ثابت بر روی قسمت موردنظر در بدن جهت تسکین درد می‌باشد. دستبندهای مغناطیسی بهترین نمونه از این محصول هستند که جهت در تماس قرار دادن بدن با مگنت‌ها طراحی شده‌اند. محصولات مغناطیسی ازجمله دستبندها و گردنبندها، زانوبندها، کمربندها، شانه بندها و مچ‌بندها، تشک‌ها، دستکش‌ها و کفی‌های کفش و ... با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجودند.

درمان به‌وسیله میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF)

dfbvdfb

از مگنت تراپی پالسی می‌توان در هنگام رفع شدن درد و تورم پس از عمل مخصوصاً برای درمان و التیام سطح بافت نرم استفاده کرد. در جلسات درمان با میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی نیاز است که پالس‌های الکترومغناطیسی مستقیماً بر روی محل آسیب‌دیدگی بیمار اعمال شود تا درد تسکین یابد. الکترومغناطیس‌ها تنها زمانی میدان‌های الکتریکی را تولید می‌کند که جریان الکتریکی درون آن‌ها منتشر شود.

مگنت تراپی چگونه با التهاب مبارزه می‌کند؟

زمانی که مگنت‌های درمانی بر روی ناحیه دارای التهاب قرار داده شود، میدان مغناطیسی از طریق پوست وارد بدن شده و به اعماق بافت‌ها و جریان خون نفوذ می‌کند. سلول‌های آسیب‌دیده با قرار گرفتن یون‌هایشان در مکان صحیح، نسبت به وجود میدان‌های مغناطیسی واکنش می‌دهند و ظرف چند روز روند آسیب‌دیدگی سلول‌ها متوقف‌شده و فرایند التیام و ترمیم آنها آغاز می‌شود. زمانی که میزان التهاب بدن کاهش یافت؛ آسیب‌های ایجادشده در اثر التهاب، با تأمین شدن اکسیژن و مواد مغذی تازه و غنی شروع به بازسازی می‌کنند.

فرایند مگنت تراپی

معمولاً مگنت‌های درمانی به نواحی خاصی از بدن که علائم یا عوارض بیماری در آن‌ها تشخیص داده‌شده است متصل می‌شوند. گاهی این مگنت‌ها را در زیر باندهای کشی قرار می‌دهند و یا با استفاده از نوارچسب‌های پزشکی که از پارچه‌های راحتی ساخته‌شده‌اند آنها را در محل موردنظر می‌گذارند. در طی ماساژ درمانی و یا روش‌های درمانی مشابه ازجمله روش درمانی ریکی (انرژی‌درمانی) یا حتی هیپنوتراپی در حالتی که فرد بر روی میز پزشکی دراز کشیده می‌توان مگنت‌ها را به‌سادگی بر روی قسمت معینی از بدن گذاشت.

موارد عدم استفاده

موارد عدم استفاده مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) عبارت است از:

• اختلالات حاد و جدی گردش خون
  • آنژیوپاتی دیابتی
  • ترومبوز (ناتوانی سرخرگ‌های قلب)
  • استفاده از تنظیم‌کننده ضربان قلب یا پیس میکر
  • فشارخون پایین