کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: علت، علائم و درمان

1

کمر دارای ساختار پیچیده‌ای از استخوان‌ها و عضلات است که توسط غضروف‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها پشتیبانی و توسط شبکه‌ی بزرگی از رگ‌های خونی و شاخه‌های عصبی تغذیه می‌شود. کمر و خصوصا ناحیه پایینی کمر (لومبار)، بخش زیادی از وزن بدن را در حین راه رفتن، دویدن، بلند کردن اجسام و سایر فعالیت‌ها، تحمل می‌کند. بنابراین کاملا طبیعی است که این ناحیه مستعد بروز آسیب‌ها و مشکلات فراوانی از جمله کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن تاندون‌ها و رباط‌ها باشد.

در بسیاری از موارد درد کمر که ناشی از کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر است، موضوع جدی نیست و با گذشت زمان به خودی‌خود حل می‌شود. اما در نظر داشته باشید که اگر درد کمر مربوط به بروز یک حادثه و آسیب ناگهانی بوده، شدید است، مداوم است و بهبود پیدا نمی‌کند و یا با گذشت زمان بدتر می‌شود لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. شما می‍توانید از طریق شماره‌های 03132367465 - 03132330382 با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر تماس حاصل فرمایید و یک وقت قبلی جهت مشاوره با یکی از متخصصین ما تعیین کنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر، کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر با انجام فیزیوتراپی و مدالیته‌های درمانی مانند گرمادرمانی مرطوب، تحریک الکتریکی، تزریق تریگرپوینت و بی حرکت کردن موقتی با بریس (کرست کمری)، درمان می‌شود.

مفهوم کشیدگی و رگبهرگ شدن کمر 


کشیدگی و رگ‌ به‌ رگ شدن کمر ممکن است برای تاندون‌ها یا رباط‌ها اتفاق بیافتد. تاندون‌ها بندهای بافتی محکمی هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. با بروز آسیب تاندونی، عضلات و تاندون‌هایی که از ستون فقرات کمری پشتیبانی می‌کنند، چرخیده می‌شوند، بیش از حد کشیده و یا پاره می‌شوند.

رباط‌ها نیز بندهای بافتی بسیار محکم و ضخیمی هستند که دو یا سه استخوان را به هم متصل می‌کنند و از حرکت بیش از اندازه‌ی مفصل‌ها جلوگیری می‌کنند. در آسیب‌های رباطی، این بندهای اتصالی دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند.

علائم کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر


2

علائم کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن تاندون‌ها و رباط‌های کمر عبارتند از:

  • دردی که حتی بدون حرکت دادن کمر، بدتر می‌شود.
  • گرفتگی عضلات و یا اسپاسم عضلانی (انقباض ناگهانی و غیرارادی عضلات)
  • کاهش کارایی و یا دامنه‌ی حرکتی کمر (مشکل در راه رفتن، خم شدن به سمت جلو یا کناره‌ها و یا ایستادن با کمر صاف)
  • در برخی موارد ممکن است شخص در هنگام بروز آسیب در کمر خود احساس شنیدن صدا یا پاره شدن چیزی را داشته باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید


در صورت بروز علائم یا داشتن شرایط زیر لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع.
  • درد شدید و مداوم که باعث می‌شود بیمار نتواند بیش از چند قدم راه برود.
  • بی حسی و گزگز در محل آسیب‌دیدگی و یا در طول پاها.
  • سابقه‌ی آسیب دیدن کمر به دفعات در گذشته.
  • وجود برآمدگی یا شکل غیرطبیعی در کمر.
  • درد شدیدی که موجب اختلال در خواب می‌شود.

علت کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر


  • چرخش یا کشیدن بیش از حد تاندون‌ها و عضلات کمر
  • بلند کردن یک جسم بسیار سنگین و یا وارد کردن فشار مضاعف به کمر در حین کار
  • کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن مزمن کمر می‌تواند بر اثر انجام مداوم و مکرر حرکات کمر برای مدت طولانی و وارد شدن فشار به عضلات و تاندون‌های کمر باشد.
  • کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن حاد کمر معمولا بر اثر چرخش ناگهانی کمر یا وارد شدن ضربه یا فشار ناگهانی به کمر است که موجب می‌شود مفاصل کمر در خارج از محدوده‌ی طبیعی خود حرکت داشته باشند.
  • تمامی موارد گفته شده موجب کشیده شدن بیش از حد یک یا تعداد بیشتری از تاندون‌ها و رباطهای کمر شده و نهایتا بروز آسیب می‌شود.

عوامل خطر برای کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر 


علاوه بر موارد گفته شده، عوامل مختلفی وچود دارند که موجب می‌شوند فرد بیشتر در معرض بروز کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر باشد:

  • داشتن قوس زیاد در پایین کمر یا گودی کمر
  • داشتن اضافه وزن
  • ضعیف بودن عضلات کمر و شکم و یا ضعیف و منقبض بودن عضلات همسترینگ در پشت ران پا.
  • انجام دادن ورزش‌هایی که در ان لازم است شخص با کمر خود چیزی را هل دهد یا به سمت خود بکشد، برای مثال وزنه برداری و ورزش فوتبال آمریکایی.

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر چقدر شایع است؟


کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن تاندون‌ها و رباط‌های کمر یکی از آسیب‌های بسیار شایع است. بعد از سردرد، مشکلات مربوط به کمر، شایعترین علت مراجعه‌ی بیماران به پزشکان هستند.

تشخیص کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر


کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن خفیف کمر معمولا به سادگی و با توجه به شرح حال بیمار (از چگونگی بروز آسیب و علائمی که دارد) و معاینات فیزیکی که توسط پزشک انجام می‌شود، امکان پذیر است. در مواردی که گشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر شدید است، خصوصا اگر بیمار علائمی مانند ضعف عضلانی یا کاهش عملکرد را دارد، لازم است تصاویر رادیوگرافی از کمر تهیه شوند تا وجود شکستگی استخوان‌های کمر یا بیرون‌زدگی دیسک بررسی شود.

درمان کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر


R.I.C  (استراحت، کمپرس سرد، بانداژ فشاری)

روش درمان کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر در اغلب موارد مشابه است و در دو مرحله انجام می‌شود. هدف از مرحله‌ی اول درمان، کاشه درد کمر و گرفتگی عضلانی است. بدین منظور ممکن است لازم باشد که استراحت کنید، از کمپرس سرد استفاده کنید و باناژ فشاری یا کمربند کشی استفاده کنید. انجام این کارها خصوصا در 24 ال 48 ساعت اول بعد از آسیب‌دیدگی بسیار مهم است.

بعد از 24 الی 48 ساعت به بیمار توصیه می‌شود که تا جایی که تحمل دارد، به فعالیت بپردازد. استراحت کردن برای مدت زمان طولانی و عدم حرکت دادن کمر موجب تشدید علائم و به تاحیر انداختن ریکاوری می‌شود. اغلب افرادی که به کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر دچار می‌شوند با گذشت 2 هفته بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

دارودرمانی

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن، که به صورت غیرتجویزی در دسترس هستند، ممکن است برای کاهش درد و التهاب کمر تجویز شوند.

فیزیوتراپی

3

در صورتی که علائم شما برای مدت بیش از دو هفته ادامه پیدا کردند، ممکن است نیاز به انجام درمان‌های بیشتر باشد. فزیوتراپی شامل آموزش به بیمار و طیف وسیعی از حرکات کششی و تقویتی  می‌شود. اغلب این ورزش‌ها بر عضلات مرکزی بدن یعنی کمر و شکم تمرکز داند و بیمار می‌تواند آن‌ها را درخانه انجام دهد.

یک برنامه‌ی مدون فیزیوتراپی ممکن است شامل متدهای درمانی مانند کشش (تراکشن) لگن، ماساژ ملایم کمر، سرمادرمانی و گرمادرمانی، تحریک الکتریکی عصب‌ها، اولتراسوندتراپی، تزریقات تریگرپوینت و تمرینات کششی و تقویتی عضلات کمر باشد.  انجام ورزش‌های کمر  موجب کشش و تقویت عضلات تنه و کمر می‌شود.

ماساژ و درمان دستی

4

تکنیک‌های ماساژ کمر، راه بسیار عالی و موثر در کاهش درد کمر هستند که موجب افزایش گردش خون در کمر، رفع تجمع مایعات و خون در محل آسیب‌دیده، کاهش تورم و رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌شوند. انجام درمان‌های دستی یا کایروپراکتیک نیز به کشش ماهیچه‌های آسیب‌دیده کمک کرده و انعطاف‌پذیری ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

بیوفیدبک

بیوفیدبک یک روش درمانی مکمل بسیار پرکاربرد و متداول در موارد ابتلا به کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر است که ممکن است توسط پزشک برای شما تجویز شود.

پیشگیری از کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر


نمی‌توان از تمامی آسیب‌های کمر پیشگیری کرد اما می‌توان با انجام اقداماتی ریسک ابتلا به این آسیب‌ها را کاهش داد:

  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا استخوان‌ها و عضلات خود را قوی نگه دارید.
  • وزن خود را در محدوده‌ی سالم نگه دارید. داشتن وزن اضافه موجب وارد آمدن فشار مضاعف به کمر می‌شود.
  • به طور منظم ورزش کنید و حرکات کششی را نیز انجام دهید تا مفاصل خود را منعطف نگه دارید و عضلات شما در وضعیت خوبی باشند.
  • سعی کنید با رعایت نکات ایمنی از بروز زمین خوردن و آسیب جلوگیری کنید. برای مثال کفش‌هایی بپوشید که به خوبی سایز پای شما هستند و یا راه پله‌ی خانه یا محل کار را شلوغ و درهم و برهم نکنید.
  • هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام، از مکانیک صحیح حرکتی استفاده کنید و همیشه بدن خود را در وضعیت صحیح قرار دهید. برای مثال کمر خود را صاف بگیرید و شانه‌های خود را عقب دهید. هنگام نشستن، زانوهای خود را خم نگه دارید و کف پای خود را کاملا روی زمین قرار دهید. از کشیدن بیش از حد کمر (برای مثال برای دسترسی به چیزی در دور) و چرخاندن کمر در حین کار خودداری کنید. در هنگام بلند کردن اجسام نیز از زانوی خود خم شوید و از عضلات قوی ران پا برای بلند کردن جسم و حفظ تعادل خود استفاده کنید.
  • کشیدن سیگار را ترک کنید. نیکوتین موجب اختلال در گردش خون و خونرسانی به عضلات می‌شود.