درمان سروگردن به جلو (قوس گردن) با فیزیوتراپی و ورزش

0

میزان قوس و گودی گردن یا خمیده بودن گردن در افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد و به همین خاطر وجود اختلال در این انحنا، موجب بروز علائم متفاوتی نیز می‌شود. گاهی اوقات میزان انحنای گردن از حالت طبیعی کمتر است و گردن صاف است و در برخی مواقع گردن به سمت چپ یا راست منحرف شده و یا بیش از حد قوس دارد که به آن عارضه‌ی سر و گردن به جلو گفته می‌شود.

قوس زیاد گردن (سر و گردن به جلو) در صورتی به بهترین نحو برطرف می‌شود که درمان ان در مراحل اولیه آغاز شود، چرا که تغییرات و اختلالات ایجاد شده در ستون فقرات دارای تاثیری دومینو مانند است وبر روی سایر قسمت‌های ستون فقرات و بدن نیز اثرات مخرب می‌گذارد. قوس زیاد گردن می‌تواند موجب درد و تحلیل رفتن دسک‌های بین مهره ای در ستون فقرات شود و برخی عوارض دیگر مانند گزگز و سوزن‌سوزن دن دست‌ها و انگشتان را ایجاد کند. در صورتی که در دست‌ها و انگشتان خود احساس ضعف می‌کنید و یا در کنترل ادرار و مدفوع خود دچار مشکل شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات همچنین می‌تواند در مفاصلی که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند تغییراتی ایجاد کند و موجب بروز مشکلاتی شود. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر، با تجویز بریس، انجام درمان دستی و آموزش ورزش و حرکات اصلاحی مخصوص می‌توانند به اصلاح انحراف گردن شما کمک نمایند و برای کمک به انجام درست این درمانها و تسکین درد حاصل، درمانهای تسکین دردی مانند، ماساژ، الکتروتراپی و ازن‌تراپی را برای شما تجویز خواهند کرد. جهت مشاوره یا رزرو نوبت، می‌توانید با شماره 03132367465 - 03132330382 تماس حاص فرمایید.

علل قوس زیاد گردن (سر و گردن به جلو)


قوس زیاد گردن ممکن است حتی در دوران کودکی نیز وجود داشته باشد یا در زمان و سن دیگری بروز کند و یا به طور دوره ای و موقت باشد. برخی از علل شایع قوس زیاد گردن (سر و گردن به جلو) عبارتند از:

قرارگیری بدن در وضعیت ناصحیح

قرار گیری بدن در حالتی ناصحیح در هنگام نشستن، کار کردن پشت میز یا بلند کردن یک جسم سنگین می‌تواند موجب شود که قوس‌های طبیعی ستون فقرات ما به تدریج تغییر شکل بدهند.

اختلالات مادرزادی

برخی اختلالات مادرزادی که از بدو تولد وجود دارند می‌توانند باعث گودی بیش از حد ستون فقرات گردنی شوند.

بیماری‌ها و مشکلات اسکلتی-عضلانی

سایر بیماری‌هایی که انحناهای طبیعی ستون فقرات را تغییر می‌دهند مانند  کیفوز (قوز پشت کمر)، اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)  و غیره . ضعیف شدن استخوان‌ها بر اثر ابتلا به پوکی استخوان. بیماری‌هایی که دیسک‌های بین مهره‌ای را درگیر می‌کند مانند دیسکیتیس، بیرون زدگی دیسک یا پرولاپس. تغییر در موقعیت قرار گیری مهره‌ها مانند اسپوندیلولیستزیس (سرخوردگی مهره‌ها).

سایر علل

برخی اوقات آسیب‌دیدگی و یا ایستادن برای مدت زمان طولانی موجب تغییر در انحنای طبیعی ستون فقرات می‌شود که این تغییر می‌تواند به صورت صاف شدن انحنا یا گودی بیش از حد باشد.

علائم قوس زیاد گردن


  • وجود انحنا در ستون فقرات گردنی که باعث می‌شود س و گردن به سمت جلو بروند
  • ممکن است بین گردن و سطحی که روی آن دراز می‌کشید فضای زیادی وجود داشته باشد.
  • احساس ناراحتی در هنگام حرکت دادن گردن و کاهش دامنه حرکتی گردن
  • درد گردن و مشکل در چرخاندن کامل گردن
  • محدود شدن فعالیت‌های روزانه بر اثر انحنای بیش از حد گردن
  • عضلات اطراف گردن،شانه‌ها و بالای کمر معمولا حساس هستند و ممکن است هنگام لمس کردن دردناک باشند.
  • اسپاسم عضلانی که معمولا باعث می‌شود حرکت دادن گردن، بالا آوردن دست‌ها یا بلند کردن اجسام، مشکل شود
  • در برخی موارد، بی حسی و گزگز در بازوها، دست‌ها و انگشتان

تشخیص قوس زیاد گردن


قوس زیاد گردن با توجه شرح حال بیمار، معاینات فیزیکی تشخیص داده می‌شود. معمولا برای تشخیص درجه‌ی انحنای گردن، انجام عکسبرداری رادیوگرافی تجویز می‌شود. ممکن است ارزیابی دقیق تغییرات ایجاد شده در ستون مهره‌ها ، میزان جوش‌خورگی و میزان زیاد بودن انحنا کار مشکلی باشد اما یک پزشک متخصص می‌تواند این موارد را تشخیص دهد.

درمان قوس زیاد گردن


درمان قوس زیاد گردن به علت اصلی و زمینه ای آن و همچنین علائمی که بیمار دارد، بستگی دارد. داروهای مسکن، شل کننده‌ی عضلات و مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D ممکن است تجویز شوند. بسته به شدت درد گردن و مشکل در حرکت دادن گردن بر اثر قوس زیاد، ممکن است استفاده از بریس یا گردنبند طبی نیز تجویز شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، درمان‌های دستی و ورزش معمولا برای افزایش افزایش قدرت عضلانی و بهبود دامنه حرکتی  و انعطاف‌پذیری گردن موثر هستند. داشتن سبک زندگی سالم و نگه داشتن وزن بدن در محدوده‌ی سالم و متعادل برای کاهش فشار به ستون فقرات توصیه می‌شوند. فیزیوتراپیست برای کاهش درد شما و برای آنکه بتوانید ورزش‌های اصلاحی را انجام دهید از برخی مدالیته‌های درمانی مانند الکتروتراپی و ماساژ‌تراپی استفاده می‌کند.

تمریناتی برای اصلاح عارضه‌ی سر و گردن به جلو

ورزش‌های گردن برای اصلاح قوس زیاد گردن (سر و گردن به جلو) عبارتند از:

  1. چرخش گردن

Neck-rotation

  • در این تمرین باید سر خود را به سمت چپ و راست بچرخانید. سر شما باید در ابتدا در حالتی خنثی باشد (به بالا یا پایین خم نباشد) و به آرامی به طرف چپ و راست حرکت کند. هنگامی که سر را به یک طرف می‌چرخانید، سعی کنید سر را تا جای ممکن و تا حد نهایی دامنه حرکتی گردن، چرخش دهید و سپس سر را چند ثانیه در این حالت نگه دارید.
  • سر را به آرامی به حالت اولیه بازگردانید.
  • سپس سر را به طرف دیگر بچرخانید و در حد نهایی چرخش سر، چند ثانیه مکث کنید و دوباره سر را به آرامی به حالت اولیه بازگردانید.
  • این حرکت را برای هر طرف 10 بار تکرار کنید.
  1. خم کردن سر به جلو

Neckk-flexion

  • این تمرین را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد
  • سر خود را به آرامی به جلو خم کنید تا چانهی شما به سمت قفسه سینه نزدیک شود. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی سر خود را به حالت اولیه بازگردانید.
  • این حرکت با کمک انقباض عضلاتی انجام می‌شود که در جلوی گردن قرار دارند.
  • این حرکت به طور همزمان عضلات پشت گردن را کشش می‌دهد.
  • بنابراین این تمرین به حفظ حجم عضلات اکستنسور و فلکسور (خم کننده و صاف کننده) گردن کمک می‌کند.
  • برای حفظ حالت صحیح قرارگیری گردن، داشتن حجم عضلانی مناسب بسیار مهم است.
  • این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  1. حرکت افقی سر به عقب و جلو

Neck-Retraction

  • در این تمرین، انقباض عضلات گردن، سر به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند. انقباض عضلات جلوی گردن موجب حرکت کردن افقی سر به سمت جلو و انقباض عضلات پشت گردن موجب حرکت کردن افقی سر به سمت عقب می‌شود.
  • میزان حرکت سر به سمت جلو حدودا 2 تا 3 برابر حرکت آن به سمت عقب است.
  • این حرکت به تقویت عضلات گردن که در حفظ حالت صحیح قرارگیری سر و گردن نقش دارند، کمک زیادی می‌کند.
  • این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
  1. خم کردن سر به عقب

Neck-extension

  • در این تمرین سر ماند زمانی که می‌خواهید به سقف نگاه کنید، به سمت عقب خمیده می‌شود. زمنی که سر شما تا جای ممکن به عقب خمیده شد برای چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • بای پیشگیری از آسیب به مفاصل فاست، این تمرین را بسیار آرام انجام دهید.
  • این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  1. انقباض عضلات کتف و حرکت شانه به سمت عقب

Backward-shoulder-retraction

  • با حالتی که ستون فقرات شما کاملاصاف است و سر شما رد حالتی خنثی و طبیعی قرار دارد، بنشینید یا بایستید.
  • کف هر دو دست خود را روی قسمت‌های خارجی استخوان لگن قرار دهید.
  • شانه‌های خود را به سمت عقب حرکت دهید و در این حال بازوهای شما از آرنج خم هستند و بازوها نیز همراه شانه به سمت عقب حرکت دارند.
  • در حاالتی که شانه کاملا به عقب خم شده است چند ثانیه مکث کنید و سپس شانه را به حالت اولیه بازگردانید
  • این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  1. بالا آوردن شانه

Shoulder-shrugs

  • این تمرین را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده، انجام داد.
  • دستان خود را صاف و در دو طرف بدن قرار دهید.
  • به آرامی شانه‌های خود را تا جای ممکن به سمت بالا ببرید و این حالت را برای چند لحظه حفظ کنید.
  • شانه‌های را به حالت اولیه و خنثی بازگردانید.
  • این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  1. انقباض شانه به سمت جلو

Forward-Shoulder-Retraction.mp3

  • این تمرین را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده و در حالی که ستون فقرات کاملا صاف است، انجام داد.
  • در این تمرین شما باید در حالی که دستتان از آرنج خم شده است، با کف دستان خود شانه‌ی سمت مخالف را لمس کنید.
  • برای زمان بسیار کوتاهی شانه‌های خود را منقبض کنید و به سمت جلو بدهید و سپس شانه و بازو را به حالت عادی بازگردانید.
  • این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
  1. چرخش جانبی گردن

Neck-rotation

  • این تمرین را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده و در حالی که ستون فقرات کاملا صاف است، انجام داد. در ابتدا سر را در حالتی خنثی بگیرید. به آرامی سر خود را تا جای ممکن به یک طرف (چپ یا راست) خم کنید. در هنگان خم کردن سر باید نگاه شما مستقیما به روبه رو باشد و گردن خود را به جلو خم نکنید.

برای درمان عارضه قوس گردن (سر و گردن به جلو) روش های دیگری همچون گردنبند طبی،درمان دستی و ... نیز وجود دارد.


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است