علت صدا دادن گردن چیست؟ آیا خطرناک است؟

صداهای ترق تروق، ترکیدن و ساییدگی در گردن را کریپتوس گردن می گویند. این شرایط اغلب ناشی از سفتی و خشکی گردن، وضعیت نامناسب بدن یا آرتروز است. کریپتوس گردن به تنهایی مسئله نگران کننده ای نیست اما صداهای ترق تروق مزمن، تکراری یا دردناک می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد.

اگر کریپتوس گردن شما مزمن، تکراری، دردناک یا باعث تورم می شود به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا دلیل علائم شما یک بیماری جدی است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد صدا دادن گردن و رزرو وقت مشاوره در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر با شماره های 03132367465 03132330382 تماس بگیرید و هر گونه سوال در مورد درمان صدا دادن گردن دارید را جویا شوید.

علائم کریپتوس گردن

کریپتوس گردن معمولا بدون درد است اما ممکن است با درجات مختلفی از سفتی یا درد گردن همراه باشد، میزان درد از درد مبهم تا درد های تیز متغیر است.

افرادی که تا حدی دچار درد ناشی از کریپتوس گردن هستند معمولا بیشتر در معرض خطر افکار منفی استرس زا درباره صدای ترق تروق و ساییدگی گردن هستند. این افکار منفی باعث می شود تا افراد به طور غیر ضروری رفتار خود را تغییر دهند یا نگران باشند که گردنشان دچار آسیب ساختاری جدی شده باشد، حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشند. مطالعه ای که روی افراد مبتلا به کریپتوس دردناک زانو انجام شد، نشان داد که بیماران نگران این بودند که صدای ترق تروق زانو، نشان دهنده ی پیری زود رس باشد و معمولا سعی می کردند با تغییر حرکات بدن از ایجاد صدا جلوگیری کنند. این نتایج می تواند برای افراد مبتلا به گردن درد و کریپتوس هم صادق باشد.

دلایل کریپتوس گردن

سه دلیل اصلی برای صدا دادن ترق تروق مفاصل به خصوص مفاصل گردن وجود دارد:

آزاد شدن گازها

در مفاصل ما مایعی وجود دارد که به استخوان ها و بافت ها کمک می کند تا به آرامی با هم حرکت کنند. این مایع از اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن تشکیل شده است. مفاصل جفتی در گردن وجود دارد که به مفاصل فاست معروفند و از هر طرف بالا و پایین می روند. در اطراف هر یک از این مفاصل فاست یک کپسول وجود دارد که از مایع و گاز پر شده است. هنگامی که کپسول فاست کشیده می شود این گازها به سرعت به شکل حباب آزاد می شوند در نتیجه صدای ترق تروق ایجاد می شود. این فرایند به عنوان غلیان یا کاویتاسیون هم شناخته میشود.

حرکت

حرکت مفصل تاندون ها و رباط ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. رباط ها و تاندون ها فیبرهایی هستند که استخوان ها و ماهیچه ها را در مفصل به هم وصل می کنند.

اگر یک تاندون کمی از جای خود خارج شود، هنگام برگشتن به موقعیت اولیه خود می تواند باعث ایجاد صدای ترق تروق شود. به طور مشابه رباط ها هم می توانند در اثر حرکت مفصل صدای ترق تروق ایجاد کنند. این مشکل اغلب در مچ پا یا زانو رخ می دهد.

آرتریت

اگر مفصل دچار آرتریت شود احتمالا غضروف صافی خود را از دست می دهد. با زبرتر شدن سطح مفصل هنگام حرکت دادن آن صدا ایجاد میشود.

ممکن است علت کریپتوس گردن تشخیص داد نشود؟

وقتی کسی دچار کریپتوس گردن می شود معمولا بعید است که بتوان علت صداهای گردن را تشخیص داد به خصوص اگر علائم دردناک نباشند. حتی در مواردی که کریپتوس گردن با درد همراه است به جای تعیین مکانیسم دقیق صداها تلاش می شود تا علت درد و نحوه درمان آن مشخص شود.

عوامل خطرناک

سن می تواند بر خطر عوارض ناشی از ترق تروق گردن تاثیر داشته باشد. افراد جوان نسبت به افراد مسن قدرت عضلانی، رباط و استخوان بیشتری دارند در نتیجه ترق تروق گردن برای آنها بی خطر است. با افزایش سن رگ های خونی افراد سخت تر می شود، بنابراین افزایش سن باعث افزایش خطر ترکیدگی شریان ها می شود. همچنین افراد مسن ممکن است در اثر یک حرکت سریع و پر فشار دچار شکستگی شوند.

آیا صدای ترق تروق (شکستن) گردن فوایدی هم دارد؟

شکستگی گردن با تسکین درد یک روش رایج توسط کایروپراکتیک ها است. در حالی که خطرات آسیب عروقی، شکستگی یا آسیب عصبی وجود دارند اما احتمال وقوع آنها کم است. این خطر برای افرادی که استخوان ها، رباط ها و ماهیچه های سالمی دارند کمتر است. مشخص شده که دستکاری گردن از طریق ماساژ و کشش بافت نرم که می تواند باعث ایجاد ترق تروق (شکستگی) گردن شود وضعیت ستون فقرات را اصلاح می کند و درد را تسکین دهد.

طرفداران این روش ادعا می کنند که این درمان نسبت به سایر روش های درمانی مانند ورزش ماهیچه هایی که از ستون فقرات حمایت می کنند موثرتر است. مشکلاتی که با دستکاری گردن توسط یک کایروپراکتیک بهبود می یابند عبارتند از:

• میگرن
  • درد گردن
  • درد کمر
  • برخی مشکلات مفصل

حتما به خاطر داشته باشد که این درمان ها فقط توسط متخصص کایروپراکتیک واجد شرایط انجام شود. کسانی که گردن درد دارند یا نمی توانند گردنشان را تکان دهند می توانند از روش های درمانی دیگر استفاده کنند یا سبک زندگی خود را تغییر دهند. مانند:

• ماساژ حرفه ای
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه
  • استفاده از تشک سفت تر یا تغییر وضعیت خواب
  • تمرینات کششی و تقویتی گردن
  • قرار دادن کمپرس یخ یا گرم روی ناحیه دردناک
  • عدم حمل کیف یا کوله پشتی سنگین

چه زمانی درد گردن به مراقبت پزشکی نیاز دارد؟

وقتی که برای اولین بار صدای ترق روق یا ساییدگی گردن را می شنوید به طور طبیعی متعجب می شوید و این سوال برای شما پیش می آید که آیا ستون فقراتتان دچار مشکل شده یا خیر. به طور کلی اگر ترق تروق گردن که به آن کریپتوس گردن هم می گویند همراه با هر یک از علائم زیر باشد باید به پزشک مراجعه کنید:

• درد یا تورم: کریپتوس گردن همراه با درد یا تورم می تواند نشان دهنده آرتروز یا مشکل التهابی دیگری در مفاصل گردن باشد.
  • تصادف یا آسیب گردن: اگر گردن شما بعد از ضربه، تصادف یا سقوط صداهای ترق تروق یا ساییدگی می دهد ممکن است نشان دهنده یک تغییر ساختاری باشد و باید توسط متخصص واجد شرایط بررسی شود.
  • علائم ثابت: اگر کریپتوس گردن ثابت باشد مانند صداهایی که هر بار با تکان دادن مفصل ایجاد می شود، می تواند نشانه ای از وجود مشکل در عملکرد مفصل باشد به خصوص زمانی که همراه با درد است.
  • انجام جراحی: در برخی موارد بعد از جراحی گردن صداهای جدید در گردن ایجاد می شود. این صداها ممکن است چند هفته بعد از جراحی شروع شوند. صداهای بعد از جراحی طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد اما در صورت لزوم می توانید به پزشکتان اطلاع دهید.

صدای ترق تروق یا ساییدگی به تنهایی معمولا نشان دهنده ی مشکل خاصی نیست.  اگر شما بیش از حد نگران صداهای ترق تروق مکرر گردنتان هستید، بهتر است حتی اگر درد یا علائم آزاردهنده ی دیگری ندارید برای پیشگیری از یک بیماری جدی و رسیدن به آرامش ذهنی به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به اینکه کریپتوس گردن به خاطر سفت شدن گردن اتفاق می افتد، هدف درمان این مشکل بازگرداندن دامنه حرکتی ستون فقرات گردنی است. کشش عضلات گردن از جمله ماهیچه ذوزنقه و کتف بالابرنده و استفاده از کیسه آب گرم می تواند باعث کاهش تنش در عضلات گردن شود. تقویت عضلات عمقی گردن و بهبود وضعیت بدن،‌ مخصوصا اگر سرتان به سمت جلو باشد و قسمت بالای پشت و شانه هایتان گرد شده باشد، می تواند به حرکت مناسب و هم ترازی ستون فقرات گردنی شما کمک کند.

اگر گرفتگی قابل توجهی دارید می توانید به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با تمرین های خاص مهره های گردن و قسمت بالای پشت شما را حرکت دهد تا تحرک گردن شما را بهبود ببخشد. در موارد نادری که ستون فقرات گردنی شما ناپایدار است، جراحی فیوژن ستون فقرات می تواند باعث تثبیت مهره های گردن شما شود.

آیا کریپتوس گردن از بین می رود؟

برخی علائم کریپتوس گردن ممکن است دوره ای اتفاق بی افتند. به عنوان مثال ترق تروق و ساییدگی گردن ممکن است به طور مکرر برا چند روز رخ دهد و سپس از بین برود.

آیا کریپتوس گردن خطرناک است؟

کریپتوس گردن ظاهرا بی خطر است. مطالعات نشان داده اند که کریپتوس به مفاصل آسیب نمی زند یا باعث افزایش خطر آرتریت نمی شود. یک روش مطمئن برای تشخیص اینکه آیا ترق تروق گردن به خاطر کریپتوس است می تواند تکرار حرکتی باشد که باعث ایجاد صدا شده است تا ببینید که آن صدا دوباره تکرار میشود یا خیر.

آیا کایروپراکتیک می تواند به کریپتوس گردن کمک کند؟

یک متخصص کایروپراکتیک واجد صلاحیت می تواند این درمان را برای شما انجام دهد. در صورت نیاز، کایروپراکتیک می تواند برای درمان آرتروز مفید باشد. به عنوان مثال متخصص کایروپراکتیک میتواند به شما یک برنامه ورزشی کم تاثیر بدهد، این روش می تواند باعث ترمیم بافت نرم، رباط ها و تاندون ها شود و در نتیجه حمایت بیشتری از ساختارهای مفصلی صورت می گیرد.