تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس (TMS)

20

تحریک مغناطیسی مغز در اوایل دهه ۱۹۸۰ معرفی شد ولی در سال ۲۰۰۸ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای بیمارانی که به یک یا چند روش درمانی برای رفع افسردگی پاسخ نمی‌دهند و در جستجوی روش‌های درمان جایگزین بودند، تأیید شد. تحریک مغناطیسی مغز یک فناوری مشخص است که به پزشکان اجازه می‌دهد با استفاده از روشی غیرتهاجمی، یک منطقه از مغز را تحریک کنند که باعث بازگشت فرد به حالت طبیعی می‌شود.

اثربخشی تی ام اس (TMS) در طول سال‌های گذشته به عنوان یک روش درمان جدید مورد تایید قرار گرفته و از طریق این روش امکان درمان فرد به صورت دقیق وجود دارد. امروزه مطالعات متعددی وجود دارند که نتایج آن‌ها نشان دهنده اثربخشی درمان از طریق تحریک مغناطیسی مغز با استفاده از ۴ تا ۸ هفته درمان بوده و نتایج درمان با این روش می‌تواند برای یک مدت طولانی دوام و ماندگاری داشته باشد.

کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توان‌بخشی قصر دارای تعهد خاص برای ارائه روش‌های درمان جامع برای کمک به افراد بزرگ‌سال و کودکان در ارتباط با مشکلات مختلف مغزی است. در این کلینیک از روش تحریک الکتریکی مغز با ایجاد میدان‌های مغناطیسی برای تحریک سلول‌های مغزی و بهبود علائم نارسایی‌های مغزی در ارتباط با سکته، جراحت مغزی، پارکینسون، میگرن و غیره استفاده می‌شود.برای آگاهی از اینکه آیا این روش برای شما یا بیمارتان موثر و مناسب است یا نه، با مشاورین ما جهت رزرو نوبت برای جلسه‌ی مشاوره از طریق شماره‌های ۳۲۳۶۷۴۶۵ – ۰۳۱ و ۳۲۳۳۰۳۸۲ – ۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) یک روش درمان غیرتهاجمی است که با استفاده از پالس‌های مغناطیسی بر روی ناحیه سر اعمال می‌شود. پالس‌های الکتریکی توسط دستگاه TMS ایجاد شده، از طریق جمجمه عبور کرده و باعث تحریک بافت مغز می‌شوند. این فرایند موجب بازیابی فعالیت طبیعی مغز در نواحی تحریک شده می‌شود و در نتیجه، اختلال در عملکرد این بخش‌ها کاهش می‌یابد.

تی ام اس (TMS) متفاوت از سایر روش‌های درمان مبتنی بر تحریک مغزی همچون درمان با الکتروشوک است. در طول درمان با الکتروشوک، برای بیمار از داروی بی‌حسی استفاده شده و نواحی مختلف سر با جریان الکتریکی بسیار ضعیف تحریک می‌شود. این جریان باعث ایجاد اختلالات مغزی کوتاه مدت شده و در عملکرد مغز و حالت شیمیایی آن تغییر ایجاد می‌کند. این شرایط در حالی است که فرآیند درمان با روش تحریک مغناطیسی مغز به این صورت نیست و بیمار در تمام طول مدت درمان بیدار بوده و هوشیار می‌باشد. علاوه بر این در این حالت عوارض جانبی ناشی از مشکلات ادراکی یا عوارض ناشی از دست دادن حافظه در فرد مشاهده نمی‌شود. در واقع پزشکان بیان می‌کنند از دست دادن حافظه یا مشکلات ادراکی در هنگام استفاده از روش درمان الکتروشوک مسئله‌ای عادی و متداول است.

مزایای تحریک مغناطیسی مغز

برخلاف دارو و سایر روش‌های درمان افسردگی، تحریک مغناطیسی مغز با عوارض جانبی معمول همچون افزایش وزن، مشکلات جنسی، مشکلات خواب یا از دست دادن حافظه همراه نیست. به این ترتیب تحریک مغناطیسی مغز یک درمان ایده‌آل بوده که عوارض جانبی معمول در روش‌های درمان با دارو را ندارد. با توجه به اینکه تحریک مغناطیسی مغز یک روش غیر تهاجمی است، برای انجام آن نیازی به عمل جراحی یا بی‌حسی بیمار نیست. در حقیقت عمل جراحی یا بی‌حسی در روش درمان با تحریک عمیق مغزی لازم و ضروری می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد، مزیت اصلی تی ام اس (TMS) به خاطر عدم وجود عوارض جانبی معمول (مثل افزایش وزن، عوارض قلبی عروقی، مشکلات آمیزشی، حالت تهوع، مشکلات حافظه، و سایر موارد مانند آن) در سایر روش‌های درمانی می‌باشد. در واقع این درمان بدون درد بوده و غیر تهاجمی است. همچنین نتایج این درمان به سرعت و در مدت زمان کوتاه با گذشت حدود دو تا سه هفته مشاهده خواهد شد.

استفاده از تحریک مغناطیسی مغز در فیزیوتراپی

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) می‌تواند باعث تحریک سلول‌های مغزی شود و علائم افسردگی و مشکلات ذهنی را کاهش دهد. این روش درمانی همچنین می‌تواند نقش موثری در کاهش علائم بیماری‌هایی مانند پارکینسون، دیستونی، وزوز گوش، تشویش، میگرن، مشکلات شنوایی و اختلالات دوقطبی ایفا کند. همچنین، TMS می‌تواند برای کاهش درد، مشکلات سکته مغزی و سایر ناراحتی‌های مشابه نیز مناسب باشد. با این حال، قبل از استفاده از این روش درمانی در هر بیماری خاص، باید مشاوره و توصیه پزشک خود را دریافت کنید.

این درمان چگونه انجام می‌شود؟

21

در طول فرآیند تی ام اس (TMS)، پزشک از سیم‌پیچ الکترومغناطیسی استفاده کرده و آن را در جلوی سمت چپ سر بیمار برای حدود ۴۰ دقیقه نگه می‌دارد. جریان الکتریکی در این حالت می‌تواند یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد کرده و از ناحیه مغز بیمار عبور کند. به این ترتیب پالس‌های الکتریکی به اعصاب مغز وارد خواهد شد. در عوض، پالس‌های الکتریکی باعث تحریک تولید مواد شیمیایی در مغز شده و با گذشت زمان به بهتر شدن احساس فرد کمک خواهند کرد.

عملکرد روش درمان تحریک مغناطیسی مغز تاکنون به‌طور کامل شناخته شده نیست. به هر حال به نظر می‌رسد تحریک ایجاد شده می‌تواند باعث شود در نحوه عملکرد سلول‌های مغزی تغییر ایجاد شده و به این ترتیب علائم افسردگی کاهش پیدا کند.

عوارض جانبی این درمان خفیف تا متوسط بوده و بیمار می‌تواند به مدت کوتاه پس از چند جلسه درمان بهبود در شرایط خود را مشاهده کند.

طول مدت درمان با این روش چقدر است؟

درمان مشکلات مختلف با این روش به مدت زمان متفاوت نیاز دارد. معمولاً به این منظور از ۲۰ تا ۳۰ جلسه درمان که هر یک از آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند، استفاده می‌شود. فواصل درمان با این روش معمولاً یک یا دو بار در روز خواهد بود. هنگامی که از ۲ جلسه درمان برای بیمار در یک روز استفاده می‌شود، لازم است فاصله ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای بین این جلسات در نظر گرفته شود.

نقش تی ام اس در درمان فیبرومیالژیا و کنترل درد بیمار چیست؟

بعد از این درمان، بیماران گزارش داده‌اند که درد و ناراحتی خود را به طور قابل توجهی کاهش داده‌اند. در واقع، این درمان می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قدرت تحمل درد بیمار داشته و شرایط بیمار را به طور قابل مشاهده‌ای تغییر دهد. این به معنای این است که بیماران می‌توانند در بلند مدت با استفاده از این روش، با کاهش درد خود مواجه شوند.

آیا در این حالت نیازی به درمان طولانی مدت یا تکرار جلسات درمان وجود دارد؟

تمام بیماری‌های مزمن می‌توانند به جلسات درمان بعدی برای حفظ نتایج درمانی ایجاد شده نیاز داشته باشند. معمولاً، این کار از طریق مصرف دارو انجام می‌گیرد. به هر حال، در موارد خاص ممکن است به فرد توصیه شود از جلسات درمان تحریک مغناطیسی مغز با گذشت ۶ تا ۱۲ ماه پس از مرحله اولیه درمان استفاده نماید. به همین خاطر به منظور اطلاع از لزوم استفاده از این درمان‌های اضافی لازم است با پزشک معالج در این رابطه صحبت شود.

عوارض جانبی این درمان چیست؟

این درمان عوارض جانبی بسیار محدود برای بیمار دارد. عوارض جانبی این درمان شامل سر درد خفیف و درد موضعی در زیر سیم‌پیچ مغناطیسی است. یکی از عوارض جانبی احتمالی دیگر این درمان می‌تواند مربوط به احساس انقباض یا لرزش در ناحیه صورت، گردن یا سر باشد.

هزینه درمان با تحریک مغناطیسی مغز چقدر است؟

درمان مشکلات مختلف از طریق این روش دارای شرایط متفاوت می‌باشد. به همین خاطر هزینه درمان با این روش به شرایط خاص هر بیمار و طول درمان وی بستگی خواهد داشت.