فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر و ستون فقرات

fdisk

توانبخشی و حرکت‌های اصلاحی بخشی ضروری از فرایند بهبود پس از جراحی کمر و ستون فقرات می‌باشد. برنامه‌ریزی دقیق و رعایت برنامه فیزیوتراپی توسط جراح، اقدام موثری برای بهبود بیمار پس از جراحی است و به طور قابل توجهی در تسکین درد در مدت طولانی کمک می‌کند. بیمارانی که جراحی کمر انجام داده‌اند یا قصد دارند جراحی را انجام دهند، اغلب نگرانی درباره بروز مشکلات در فرایند بهبود دارند. به همین دلیل، بسیاری از بیماران از انجام فعالیت‌ها هراسانند و برخی از آن‌ها به ترس از عوارض و به خطر انداختن نتایج جراحی دچار می‌شوند و در واقع هیچ گونه حرکتی را انجام نمی‌دهند.

توانبخشی‌ و فیزیوتراپی پس از جراحی دیسک کمر نقش مهمی در بهبود بیمار دارد. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر از همان آغاز دوره بهبودی و مراقبت بعد از دیسک کمر در کنار بیمار بوده و به بازگشت هر چه سریع‌تر بیمار به توانایی قبلی و از سرگیری فعالیت‌های روزانه خود کمک خواهند نمود. متخصصین ما، جهت تقویت عضلات ضعیف شده کمر، یک برنامه منظم ورزشی و فیزیوتراپی برای بیمار برنامه‌ ریزی می‌کنند. میزان موفقیت توانبخشی تا حد زیادی به پیگیری شما و دنبال كردن برنامه درمانی طراحی‌ شده توسط متخصصین ما بستگی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، رزرو نوبت و مشاوره با متخصصین ما می‌توانید با شماره‌های ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵ ۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲ تماس حاصل فرمایید.

دوران مراقبت بعد از عمل دیسک کمر

به خاطر داشته باشید مدت زمانی که طول می‌کشد هر بیمار بتواند فعالیت‌های معمول روزمره را از سر بگیرد، متفاوت با دیگری است. دوران بهبود غالباً برای بیماران جوان و برخوردار از وضعیت جسمی مناسب سریع‌تر است. رعایت رژیم غذایی متعادل، حفظ نگرش مثبت و به حد کافی استراحت کردن روند بهبود را تسریع می‌کند. دوران بهبود برای بیماران سیگاری و دارای اضافه وزن یا با اندام نامتناسب طولانی‌تر است.  فرایند بهبودی جنبه‌های مختلفی دارد.

درد پس از جراحی

تحمل مقداری درد پس از جراحی ستون فقرات طبیعی است. بسیاری از بیماران به دلیل التهاب و یا گرفتگی عضلات کمر یا عضلات پا دچار درد می‌شوند. همچنین اگر از پیوند استخوان استفاده شده باشد، بیمار در محل برش یا در مفصل ران از درد رنج می‌برد. تمامی این موارد از عوارض معمول پس از جراحی ستون فقرات محسوب می‌شود. به موازات التیام یافتن بدن ناراحتی کمتر می‌شود.

پزشک برای رفع گرفتگی عضلانی و کاهش التهاب مسکن تجویز می‌کند و توصیه می‌کند در کنار مسکن از روش‌های غیردارویی تسکین درد مانند حرارت مرطوب، ورزش ملایم، ماساژ، وسایل الکتریکی (مانند دستگاه TENS)، دوره‌های استراحت کوتاه مدت و تغییر وضعیت مداوم استفاده شود.

بهبود ذهنی یا عاطفی

تغییرات عاطفی پس از جراحی دیسک دور از انتظار نیست و یکی از علل آن در تلاش بودن بدن برای التیام‌بخشی است. ناراحتی‌های روحی پس از عمل گاهی از انتظارات غیرواقع‌بینانه بیمار برای داشتن نقاهتی کوتاه و سریع نشأت می‌گیرد. حفظ نگرش مثبت برای حفظ روحیه حیاتی است. به بیماران توصیه می‌شود که هر روز بهبود کوچکی را ایجاد کنند و با شکیبایی منتظر پیشرفتی مستمر در آینده بمانند.

توانبخشی پس از جراحی دیسک کمر

مراقبت و فرایند بهبود پس از جراحی دیسک کمر و ستون فقرات معمولاً به مدت سه تا شش ماه طول می‌کشد و بیمار در این مدت تحت درمان فیزیوتراپی مختلف قرار می‌گیرد. در شرایط عادی، مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر به شکل زیر انجام می‌شود.

توانبخشی در بیمارستان

دوران توانبخشی در بیمارستان شامل مراقبت چند روزه از زخم جراحی، مدیریت درد و آموزش روش بالا رفتن و پایین آمدن از تخت بدون چرخاندن یا خم کردن ستون فقرات به روش خطرناک می‌شود.

توانبخشی در خانه

پس از ترخیص باید در خانه از زخم مراقبت شود و حرکت‌های مختلف به تدریج و با احتیاط انجام شود تا بیمار به آهستگی به روال زندگی روزمره برگردد. متخصص فیزیوتراپی پس از حدود ۴ هفته تمرین‌های مختلف کششی را به بیمار آموزش می‌دهد.

فیزیوتراپی به مدت ۳ ماه پس از جراحی فیوژن ستون فقرات ادامه می‌یابد. به مرور زمان و با سرعتی که پزشک مناسب می‌داند، بیمار می‌تواند دوباره روال معمول زندگی را ازسربگیرد و ورزش‌های مورد علاقه خود را به موازات بازیابی قدرت دنبال کند تا فیوژن ستون فقرات بدون هیچ مشکلی کامل شود و بهبودی حاصل گردد.

کمپرس سرد و گرم

اولین اقدام برای کاهش درد، استفاده از کمپرس سرد یا گرم است. استفاده از کمپرس سرد معمولاً در روزهای اول پس از جراحی توصیه می‌شود. کمپرس سرد باعث انقباض و تنگ شدن عروق خونی و کاهش جریان خون می‌شود. در نتیجه، التهاب، اسپاسم عضلانی و درد کنترل می‌شوند. از سوی دیگر، استفاده از کمپرس گرم باعث انبساط و گسترش عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون افزایش می‌یابد. این به معنی دور شدن مواد شیمیایی مسبب درد با جریان خون از منطقه جراحی است. علاوه بر این، بافت آسیب‌دیده به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دسترسی پیدا می‌کند و فرآیند بهبودی تسریع می‌شود.

دارو

مصرف بعضی داروها فرایند فیوژن ستون فقرات را مختل می‌کند و چنانچه مصرف دارو واقعاً ضرورت نداشته باشد، بیمار نباید حداقل تا ۶ ماه پس از جراحی داروهایی مانند کورتیزون خوراکی و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از قبیل ایبوپروفن، الیو، آسپرین، مورتین و ادویل مصرف کند. اکثر بیماران تا چند هفته پس از جراحی برای آرام کردن درد به داروهای مخدر نیاز دارند.

کمربند طبی (بریس)

fdisk1

پیشرفت‌های فنی در زمینه دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی ضرورت ثابت نگه داشتن مهره‌های کمری با بریس را برای اکثر بیماران از بین برده است. با این حال اگر جراح دستور استفاده از بریس (کمربند طبی) بدهد، باید حدود سه ماه از آن استفاده شود و فقط هنگام استحمام و خوابیدن باز شود.

فیزیوتراپی معمولاً سه تا چهار ماه پس از جراحی شروع می‌شود و ۶ تا ۱۲ هفته ادامه دارد. ابتدا تمرین‌های کششی برای به حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری انجام می‌شود و پس از آن تمرین‌های ایروبیک برای بهبود وضعیت بدن آغاز می‌گردد. در مرحله بعد تمرین‌های مقاومتی، غالباً با استفاده از وزنه، با هدف قوی‌تر و پایدارتر کردن بدن و به ویژه ستون فقرات به بیمار آموزش داده می‌شود. رعایت دقیق این برنامه‌های مراقبتی برای دستیابی به نتیجه مطلوب حیاتی است.

دوران مراقبت بعد از جراحی دیسک کمر و ستون فقرات مانند هر عمل جراحی دیگری تا حدی به خود بیمار بستگی دارد. از طرف دیگر رعایت توصیه‌های پزشک و تحت کنترل درآوردن شرایط با بهره‌گیری از فیزیوتراپی و مراقبت از خود دوران بهبود را به حداقل می‌رساند.

تمرین‌های بازتوانی

روز اول: فعالیت را به پیاده‌روی کوتاه محدود کنید.

روزهای اول تا هفتم: شروع تمرین‌های کششی

• کشش عضله‌های همسترینگ و چهارسر: کشش عضله‌های همسترینگ و چهارسر و بخش میانی پشت یعنی محل قرارگیری ریشه‌های عصبی برای پیشگیری از شکل‌گیری چسبندگی یا زخم عصبی بسیار مهم است.

fdisk2

• کشش‌های عصبی (موبیلیزاسیون): این حرکت‌های اصلاحی باید به شیوه “پمپاژ” انجام شود و از نگه داشتن طولانی مدت بدن در یک وضعیت خودداری کرد. این تمرین‌ها باید هر دو ساعت یک بار تکرار شود.fdisk5

هفته یکم تا نوزدهم: شروع تمرین‌های استاتیک پایدار کننده

این حرکت‌ها چون بدون حرکت دادن تنه انجام می‌شود، استاتیک نامیده می‌شود. در تمرین‌های استاتیک بازوها و پاها حرکت داده می‌شود، اما پایین تنه خمیده یا جلو و عقب برده نمی‌شود.

fdisk6png

هفته‌های ششم تا دوازدهم: تمرین‌های دینامیک پس از جراحی ستون فقرات

در این تمرین‌ها تنه حرکت داده می‌شود و عموماً در آنها از توپ استفاده می‌شود.

• تمرین کردن روی تشک

fdisk7

• انجام حرکت‌های اصلاحی با استفاده از کش ورزشی

fdisk8

• انجام حرکت‌های اصلاحی با استفاده از توپ

fdisk9

هنگام انجام حرکت‌های اصلاحی با استفاده از توپ، بیشینه‌سازی دامنه حرکتی به اندازه حفظ تعادل و کنترل مهم نیست؛ و اگر بیمار به انجام چنین ورزش‌هایی عادت نداشته باشد، برای حفظ تعادل باید تمرین کند. به تعداد دفعات تکرار تمرین فکر نکنید، تمرین را تاجایی که احساس خستگی کنید یا حفظ تعادل برایتان دشوار شود، ادامه دهید.

بازگشت به محل کار

پس از ترخیص از بیمارستان، بیمار قادر به بازگشت به محل کار قبل از ۴ تا ۶ هفته نمی‌باشد، به ویژه اگر شغل بیمار فعالیت بدنی سنگین را نیازمند کند. در این صورت، مدت زمان مرخصی بیشتر خواهد بود. بعضی اوقات ممکن است چند ماه تا یک سال زمان برود تا بیمار توانایی حرکت کامل خود را بازیابد. با توجه به وجود زخم بزرگ و آسیب به عضلات و استخوان‌ها و همچنین مصرف بلندمدت مسکن‌ها، بیمار باید در طول این مدت طولانی استراحت کند تا آسیب بیشتری به وجود نیاید.

رانندگی پس از جراحی

چنانچه بستن گردن‌بندی طبی ضروری نباشد، بیمار معمولاً می‌تواند یک تا دو هفته پس از جراحی رانندگی کند. اما اگر جراح دستور بستن گردن‌بند طبی سخت برای مدتی طولانی‌تر بدهد، بیمار به دلایل مختلف اجازه رانندگی ندارد؛ بستن گردن‌بند چرخاندن گردن را دشوار می‌کند و چرخاندن بدن به جای گردن خطرناک خواهد بود.