تزریق در مفصل فاست چگونه انجام می شود.

مفصل های فاسِت در ستون فقرات قرار دارند و در آنجا استخوان های کمر را به یکدیگر متصل می کنند. آنها به ستون فقرات اجازه می دهند تا خم شود و بچرخد. مانند یک زانو یا باسن، مفصل های فاسِت دارای غضروف و کپسولی پر از مایع در بین استخوان ها می باشند تا اجازه حرکت راحت را بدهند. در هنگام آسیب دیدگی، مفصل های فاست می توانند منجر به ایجاد درد ناتوان کننده در گردن یا کمر شوند. این وضعیت با نام سندروم فاسِت شناخته می شود. این مشکل ممکن است در اثر یک آسیب دیدگی، استفاده بیش از حد، یا در شروع یک وضعیت التهابی رخ دهد.

تزریقات مفصل فاسِت معمولاً دو هدف را دنبال می کند: کمک به تشخیص عامل ایجاد کننده و محل درد، و همچنین فراهم کردن تسکین درد.

از یک تزریق مفصل فاسِت می توان برای تشخیص سرچشمه درد ایجاد شده توسط مفصل های فاسِت، یا برای درمان درد در مفصل های فاسِت شما استفاده کرد. پیدا کردن یک متخصص باتجربه برای انجام این فرآیند اهمیت دارد. این امر منجر به کاهش احتمال ایجاد هر گونه عوارض جانبی می شود و شما را در مسیر درست به سمت بهبودی قرار می دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره تزریق مفصل فاسِت و برای گرفتن وقت مشاوره، با شماره های ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲ تماس حاصل فرمایید تا بدانید آیا داوطلب مناسبی برای انجام فرآیند تزریق مفصل فاسِت هستید یا خیر.

آناتومی مفصل فاسِت

مفصل‌های فاسِت، مفصل‌هایی هستند که در کمر و گردن یکدیگر متصل می‌شوند. هر یک از این جفت‌ها در سطح یک مهره قرار دارند، یعنی یک مفصل بر روی هر سمت از یک مهره وجود دارد. این مفصل‌ها دارای سطوح مخالفی از غضروف، که یک بافت حفاظت کننده و بالشتک مانند بین استخوان‌ها هستند، و همچنین دارای یک کپسول احاطه شده است که با مایع سینووال پر شده است. این مایع سینووال، که بین استخوان‌هایی که بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند قرار دارد، جهت کاهش اصطکاک استفاده می‌شود.

مفصل های فاسِت گردنی در قسمت کمر یا در یک سمت از گردن قرار گرفته اند. مفصل های فاست قفسه سینه در قسمت بالای پشت قرار داشته و مفصل های فاست کمری در ناحیه کمر قرار گرفته اند. بستگی به مفصل هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، درد می تواند در نقاط مختلفی از بدن به وجود آید.

هدف از انجام تزریق مفصل فاست

تزریق مفصل فاست به یک فرآیند تشخیص گفته می شود که شامل تزریق بی حس کننده و کورتیزون در داخل مفصل می باشد. این تزریقات برای اطمینان از این که مفصل منشأ درد شما می باشد، صورت می پذیرد. علاوه بر دادن اطلاعات مبنی بر تشخیص، برخی بیماران (۱۰ تا ۲۰ درصد) تا مدت زمان ۳ ماه از تسکین درد طولانی مدت برخوردار خواهند شد. اگر فرآیند، برای دوره مواد بی حسی یا کورتیزون، باعث ایجاد یک تسکین درد طولانی مدت شود، بیماران می توانند به عنوان یک داوطلب برای تزریق مفصل فاست در نظر گرفته شوند.

روز انجام تزریق

در روز انجام تزریق، به طور معمول به بیماران توصیه های زیر انجام می شود:

• از انجام فعالیت های سخت پرهیز کنید.
  • بیماران باید استفاده از داروهای ضددرد را برای چهار تا شش ساعت اول بعد از انجام فرآیند متوقف کنند تا اطلاعات ناشی از تشخیص به درستی و با دقت به دست آید.
  • از رانندگی پرهیز کنید، مگر این که توسط یک متخصص درمانی به طور مشخص این عمل تأیید شده باشد.
  • اگر از آرام بخش استفاده شده بود، بیمار نباید تا ۲۴ ساعت بعد از انجام فرآیند رانندگی کند.

فرآیند تزریق مفصل فاسِت

فرآیند اتاق فلوروسکوپی (اشعه ایکس) با شما در حالت خوابیده بر روی شکم انجام خواهد شد. ممکن است یک خط داخل وریدی در دست یا بازوی شما قرار گیرد تا مایعات یا داروها را به شما تزریق کند و راحتی شما را تامین کند. قسمت کمر شما به طور کامل و با استفاده از یک صابون ضدعفونی تمیز خواهد شد و پرده‌های استریل بر روی آن قرار خواهند گرفت. با استفاده از بی حس کننده‌های موضعی و یک سوزن بسیار کوچک، پشت شما بی حس خواهد شد. ممکن است در ابتدا احساس سوزشی کوچکی داشته باشید، اما این احساس در عرض ۱۵ ثانیه از بین خواهد رفت.

در هنگام استفاده از هدایت گر اشعه ایکس، سوزن‌های بلندتر نیز در مفاصل فاست قرار گرفته و به ستون فقرات فرو می‌روند. وقتی سوزن‌ها در موقعیت صحیح قرار گرفتند، یک داروی بی حسی موضعی (با یا بدون استروئید) تزریق خواهد شد و سپس سوزن‌ها برداشته خواهند شد. پوست شما مجدداً تمیز می‌شود و بر روی نقاط مورد نظر بانداژ انجام خواهد شد.

پس از اتمام فرآیند، شما ممکن است به اتاق بازیابی منتقل شوید. در این اتاق، نشانه‌های حیاتی شما به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زیر نظر قرار خواهد گرفت. به شما دستورالعمل‌های کلامی و نوشتاری داده خواهد شد و پس از اجازه پزشک برای ترخیص، می‌توانید با همراه خود راننده بروید.

بهبودی

بلافاصله پس از انجام فرآیند

پس از انجام فرآیند، بیمار به طور معمول در اتاق بازیابی به مدت بیست تا سی دقیقه برای استراحت می ماند، و سپس از او درخواست می شود تا چندین حرکت یا فعالیت (که معمولاً درد آن ها را تحریک می کند)، را انجام دهند.

بیماران ممکن است تا جند ساعت پس از انجام تزریق، احساسی مبنی بر تسکین درد نداشته باشند و این مورد به منشأ اصلی بودن با نبودن مفصل ها از نظر ایجاد درد بستگی خواهد داشت. اگر مفصل یا مفصل های هدف قرار گرفته باعث ایجاد درد نشده باشند، بیمار ممکن است تسکین فوری درد را در اثر تزریق احساس نکند.

به همین مناسبت، بیماران ممکن است احساس بی حسی داشته باشند یا مقداری در ناحیه گردن یا کمر خود، تا چند ساعت پس از انجام فرآیند، احساس ضعف کنند.

بیمار هر گونه تسکین درد فوری، به همراه هرگونه سوال یا نگرانی را با پزشک خود در میان خواهد گذاشت.

یک هفته پس از انجام فرآیند تزریق فاست

بیماران ممکن است مقدار اندکی افزایش درد را به مدت چند روز پس از تمام شدن اثر داروی بی حسی و قبل از تأثیرگذاری کورتیزون، تجربه کنند.

در هفته بعد از انجام شدن تزریق، توصیه های معمول عبارتند از:

• اگر در ناحیه موردنظر، در اولین دو تا سه روز بعد از انجام عمل تزریق، ناراحتی به وجود آید، قرار دادن با احتیاط بسته های یخ یا سرمایشی در نقاط کلی تزریق، معمولاً باعث تسکین درد خواهد شد.
  • بیماران ممکن است استفاده از داروی بیهوشی همیشگی خود را پس از انجام فرآیند ادامه دهند.
  • روز پس از انجام فرآیند، بیماران می توانند به فعالیت های معمول خود بازگردند.
  • بیماران ممکن است برای درمان فیزیکی یا درمان دستی، پس از انجام فرآیند و در هنگام تأثیرگذاری داروی بی حسی یا حتی چندین هفته پس از تأثیرگذاری کورتیزون، معرفی شوند.

حتی هنگامی که درد بهبود پیدا کرد، توصیه می شود تا ورزش های معمول و فعالیت ها به صورت متعادل شروع شود. حتی اگر تسکین درد بسیار زیاد باشد، افزایش تدریجی فعالیت ها به مدت یک تا دو هفته برای جلوگیری از عود کردن درد، اهمیت دارد.

نتایج

نتایجتزریقات مفصل فاست، فرآیندی امن و غیرجراحی می باشند که منجر به ایجاد تسکین درد طولانی مدت می شوند. نتایج در بین بیماران متفاوت است، اما یک درمان مؤثر مفصلی می تواند تا چندین ماه کاهش درد را به همراه داشته باشد.

اگر یک فرآیند تزریقی با نتایج مناسب انجام شود، می‌توان فرآیندهایی با عمر طولانی‌تر را در دسترس داشت. نوروتومی فرکانس رادیویی از یکی از فرکانس‌های رادیویی برای خاموش کردن سیگنال‌های درد از عصب شاخه داخلی، به خصوص آن که سیگنال درد را از مفصل منتقل می‌کند، استفاده می‌کند.

اگر بیمار با وجود استفاده از درمان های بی حسی تسکین درد نداشته باشد، آزمایشات تشخیص بیشتری ممکن است برای تشخیص درست درد بیمار لازم باشد.

در حالت ایده آل، بیماران باید درجات تسکین درد خود را در اولین ساعات پس از انجام فرآیند، و در چندین روز پس از آن، در دفترچه یادداشت مربوط به دردهای ایجاد شده، ثبت کنند. دفترچه یادداشت درد برای اطلاع رسانی دقیق به پزشک درباره نتایج تزریقات و برنامه ریزی برای آزمایشات یا درمان در آینده، به مقدار لازم کمک می کند.

فواید در مقابل ریسک های تزریق مفصل فاسِت

فواید

• تسکین درد از فواید اصلی می باشد. شما ممکن است نگران قرارگیری در معرض اشعه ایکس در این آزمایش باشید. لطفاً در نظر داشته باشید که:
    • هیچ گونه تشعشی در بدن بیمار بعد از آزمایشات اشعه ایکس باقی نمی ماند.
    • اشعه های ایکس معمولاً با خود عوارض جانبی در محدوده تشخیص به همراه ندارند.

ریسک ها

• هر گونه فرآیند که باعث نفوذ در پوست شود، با خود ریسک ایجاد عفونت را به همراه خواهد داشت. احتمال ایجاد عفونت که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد، کمتر از آمار یک در ۱۰۰۰ نفر خواهد بود.
  • واکنش های آلرژیک به مواد کنتراست، استروئیدها یا بی حس کننده های موضعی ممکن است رخ دهد. آلرژی های خطرناک یا شدید بسیار نادر هستند.
  • خونریزی یکی از عوارض نادر می باشد که در بین بیماران با اختلالات اساسی خونریزی یا بیمارانی که از رقیق کننده های خونی استفاده می کنند، مرسوم است.
  • آسیب دیدگی عصب یا ستون فقرات نادر می باشد، اما می تواند در اثر یک حادثه از طریق یک سوزن یا عفونت به وجود آید.
  • زنان باید همیشه پزشک یا متخصص اشعه ایکس را از شرایط یا احتمال بارداری خود مطلع سازند.

فرآیند تزریق مفصل فاست هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

اگر فرآیند بلاک فاست در کاهش درد بیمار مؤثر باشد، به طور منطقی اغلب بهتر است که این فرآیند سه بار در سال صورت پذیرد. با این حال، اگر اولین تزریق مفصل فاست باعث کاهش درد بیمار نشود، پس تزریق دیگر نباید تکرار شود.

آیا این فرآیند توسط مراقبت های بهداشتی یا بیمه پوشش داده خواهد شد؟

معمولاً بیمه باید هزینه مربوط به تزریق مفصل فاست را پرداخت کند. طرح بیمه خود را بررسی کنید و از پوشش دهی تزریقات مفصل فاست در طرح بیمه خود اطمینان حاصل کنید.

آیا درمان با مدت زمان طولانی تر نیز وجود خواهد داشت؟

اگر یک فرآیند تزریق حاوی نتایج مناسبی باشد، فرآیندهای با طول عمر طولانی تر در دسترس خواهد بود. یک نوروتومی فرکانس رادیویی از فرکانس های رادیویی برای خاموش کردن سیگنال های درد از عصب شاخه داخلی بخصوص که سیگنال درد را از مفصل انتقال می دهد، استفاده می کند.

آیا گزینه های دیگر به جای تزریقات وجود خواهد داشت؟

یک اشعه ایکس یا یک اسکن می تواند نشان دهد که آیا شما از بیماری استئوآرتریت در یک یا چند عدد از مفصل های فاست خود رنج می برید یا خیر.

اگر شما تصمیم به عدم انجام این تزریق بگیرید، پزشک شما می تواند روش های دیگری را برای تسکین درد به شما پیشنهاد دهد. شما به داروهای ضددرد بیشتری احتیاج خواهید داشت که این داروها به احتمال زیاد می توانند شما را مریض کنند یا به شما احساس خواب آلودگی دهند.