ماساژ درمانی (کمر،گردن،عضلات و پا) در مرکز فیزیوتراپی

0

ماساژدرمانی به معنای ارزیابی و سپس دستکاری بافت‌های نرم و مفاصل بدن به منظور ایجاد واکنشی مثبت در بدن است که موجب بهبودی روند درمان یا پیشگیری از بروز اختلال فیزیکی می‌شود. ماساژ درمانی زانو ممکن است با هدف بهبودی، درمان، پیشگیری، توانبخشی، ارتقاء عملکرد فیزیکی یا تسکین درد انجام شود. ماساژدرمانی به خاطر ایجاد تاثیرات درمانی غیر قابل انکار، به طور قطعی، جایگاهی ثابت و محکم در بین روش‌های درمانی بالینی برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها دارد. ماساژ می‌تواند درد و گرفتگی موجود در بافت‌های نرم که ناشی از فشار کارهای روزانه، استفاده بیش از حد از عضلات و بسیاری از بیماری‌های و دردهای مزمن است، را برطرف کند. در صورتی که روش ماساژدرمانی بعدز از بروز یک تصادف، آسیب‌دیدگی یا حادثه، به موقع انجام شود، می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری در بروز دردهای عضلانی داشته باشد.

ماساژدرمانی که توسط متخصصین ما انجام می‌شود شامل روش‌های درمان دستی عضلات و بافت‌های نرم بدن (عضلات، پوست، تاندون‌ها و لیگامنت‌ها) می‌شود که به بهبودی و تسکین درد کمک کرده و گرفتگی و تنش موجود در این بافت‌ها را برطرف می‌کند. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر، هر یک دارای تخصص ویژه هستند و می‌توانند به دقت بیماران ما را ارزیابی کرده و بعد از تشخیص دقیق مشکل آنها، یک برنامه‌ی درمانی اختصاصی برای آن‌ها تدوین کنند. نوع تکنیک درمان دستی، میزان فشار وارد شده توسط دست و عمق بافت‌هایی که تحت ماساژ قرار می‌گیرند به شرایط خاص شما بستگی دارد. جهت مشاوره یا رزرو نوبت برای ماساژدرمانی می‌توانید با شماره های ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵ و ۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲ تماس حاصل فرمایید.

ماساژدرمانی کاربرد

از روش ماساژدرمانی می‌توان به منظور پیشگیری از بروز تنش، حفظ حرکت پذیری بدن و تسهیل فعالیت‌های ورزشی بهره برد. این روش‌های همچنین برای درمان بسیاری از دردها، آسیب‌ها و مشکلات موثر است، از جمله:

• آسیب‌های ورزشی
  • کشیدگی یا پارگی عضلات
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • درد کمر و درد گردن
  • فاسیت پلانتار (التهاب تاندون کف پا)
  • درد پا
  • شکستگی‌ها / لنف ادم
  • دررفتگی‌ها
  • بیماری‌های التهابی (آرتروز، بورسیت)
  • تاندونیت (التهاب تاندون)
  • سندرم تونل کارپال
  • سندرم تونل تارسال
  • کیفوز (قوز کمر و پشت)/ اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)
  • سر درد
  • فیبرومیالژیا
  • سندرم خستگی مزمن
  • بیماری‌های گوارشی
  • استرس و بیماری‌های مرتبط با استرس
  • سکته مغزی
  • بیماری ام اس (فلج چندگانه)
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان
  • آسیب شلاقی (رگ به رگ شدن و کشیدگی رباط‌ها)
  • توانبخشی پس از عمل جراحی

مزایای ماساژدرمانی

ماساژ درمانی باعث بهبود جریان خون موضعی می‌شود و در نتیجه، اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌های آسیب‌دیده تامین می‌شوند. این روش منجر به کاهش تنش عضلانی، افزایش انعطاف‌پذیری و حرکت‌پذیری می‌شود و در دفع اسید لاکتیک و سایر مواد زائد موجود در بافت که منجر به افزایش درد عضلات و خشکی مفاصل می‌شوند، کمک می‌کند. ماساژ درمانی با ایجاد تاثیرات زیر به روند درمان بیماران و حفظ سلامتی افراد کمک می‌کند:

• کاهش یا رفع درد
  • بهبود حرکت پذیری مفصل
  • بهبود جریان خون
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • افزایش درناژ سیستم لنفاوی
  • گاهش استرس و افسردگی
  • کاهش تنش در عضلات
  • افزایش چابکی بدن

ماساژتراپی می‌تواند برای تمامی سنین به کار رود و موثر واقع شود. هرچند این روش موجب بهودی آسیب‌دیدگی، بیماری و استرس می‌شود اما بزرگترین مزیت و اثرگذاری ماساژ پا و ماساژ زانو، کمر، گردن در پیشگیری از بروز درد، آسیب و استرس است.

ماساژدرمانی چگونه به شما کمک می‌کند؟

۱. ماساژتراپی موجب برطرف شدن گرفتگی عضلات و خشکی مفاصل می‌شود. این کار با کمک تکنیک‌هایی مانند ورز دادن، مالش، فشار وارد کردن، ضربه زدن و ایجاد کشش غیر فعال یا فعال، انجام می‌شود. پنج تکنیک اصلی ماساژ عبارتند از افلوراژ (مالش دادن چرخشی با حرکت بلند)، پتریساژ (کشیدن و ورز دادن عضلات)، فریکشن (حرکات دایره وار عمیق و محکم)، تاپوتمنت (ضربات کوتاه و متناوب یا حرکات کوبشی) و ماساژ ویبراسیون (لرزاندن و بع ارتعاش در آوردن برخی عضلات)

۲. تاثیرات درمانی ماساژ در دست‌های ماساژور نهفته است. این فرد در اغلب موارد، یک پزشک نیست اما برای انجام ماساژدرمانی آموزش دیده و یک ماساژور رسمی و معتبر است. تکنیک‌های به کار رفته توسط ماساژور به او کمک می‌کند که بافت‌های عمقی بدن را با دست خود لمس کرده و حرکت دهد و حریان خون در بدن را بهبود داده و با رفع گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی به تسریع روند ریکاوری بعد از یک جلسه‌ی تمرینی سخت و پرفشار کمک کند.

۳. ماساژدرمانی همچنین به افزایش سطح سرتونین و دوپامین در بدن کمک می‌کند. این دو ماده به ایجاد تعادل روحی و داشتن خلق و خوی خوب کمک می‌کنند.

تکنیک‌های مختلف ماساژدرمانی

ماساژتراپی ممکن است شامل مدالیته‌های درمانی یا تکنیک‌های مختلفی باشد، از جمله:

تریگرپوینت تراپی (درمان نقاط ماشه‌ای)

1

ماساژ نقاط تریگر پوینت روشی است که به طور خاص برای تسکین منشاء اصلی درد طراحی شده و با چرخه‌ای از حرکات منفرد به صورت ایجاد فشار و سپس رهاسازی، انجام می‌شود. در این روش ماساژدرمانی، خود بیمار نیز به صورت فعال در انجام درمان مشارکت دارد. بیمار باید در حین انجام ماساژ نفس عمیق بکشدد و در تعیین محل دقیق درد به درمانگر کمک کند و در مورد شدت دردی که دارد به او اطلاع دهد.

ماساژ بافت‌های همبند (میوفاسیال)

2

آزادسازی میوفاسیال یک روش ماساژ بافت نرم است که برای درمان درد مزمن اسکلتی-عضلانی و بی‌حرکتی استفاده می‌شود. این روش ماساژ، به بافت‌های همبندی به نام فاسیا تمرکز می‌کند که اطراف گروه‌های عضلانی و فیبرهای عضلانی را فرا می‌گیرند. فاسیاها ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد، آسیب، قرارگیری نادرست بدن یا بی‌حرکتی طولانی مدت، خشک و گرفتگی کنند و حرکت نکنند. با آزادسازی اتصالات بین بافت عضلانی و فاسیا، حرکت پذیری عضلات بهبود می‌یابد و جریان خون و لنف افزایش می‌یابد و گرفتگی عضلات برطرف می‌شود.

ماساژ بافت‌های عمقی

3

ماساژ بافت‌های عمقی، مشابه با ماساژ سوئدی است اما در این روش فشار بیشتر و عمیقتری ایجاد می‌شود که برای رفع گرفتگی‌های عضلانی مزمن مناسب است. در این روش، تمرکز ماساژ بر عمیقترین لایه‌های بافت عضلانی، تاندون و فاسیا (لایه‌ی محافظ که اطراف عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را احاطه کرده) است.

ماساژ افلوراژ (نوازشی)

4

در روش دست‌ها به طور مداوم و ریتمیک و تنها در یک جهت، روی پوست بیمار حرکت داده می‌شوند. هدف از این کار افزایش جریان خون در همان جهت، کشش دادن بافت‌ها، آرامش دادن به بیمار و کمک به دفع مواد سمی بدن است. واژه‌ی افلوراژ دارای ریشه‌ی فرانسوی است و به معنای نوازش کردن می‌باشد. اصلی ترین تکنیک این ماساژ، حرکت دادن آرام و ملایم دست بر روی پوست است که ممکن است این تکنیک همراه با سایر تکنیک‌های دیگر در یک جلسه درمانی به کار رود. با توجه به وضعیت بیمار و این که آسیب او در چه مرحله‌ای است، و همچنین با توجه به نتایج مورد انتظار از ماساژ، ممکن است ماساژ افلوراژ همراه با ماساژ تمپو و ماساژ فشاری انجام شود.

ماساژ پتریساژ (مشت و مال دادن)

5

در روش پتریساژ، پوست بدن به بالا کشیده و فشار داده می‌شود، سپس حرکات چرخشی و ورزشی روی آن انجام می‌شود. این روش شامل مالیدن و مشت زدن پوست و به طور متناوب آن را ریلکس می‌کند. این عمل باعث افزایش جریان خون موضعی می‌شود و ممکن است در برخی اختلالات عضلانی، به تسکین درد کمک کند. واژه پتریساژ که ریشه‌ی فرانسوی دارد، به معنای “مشت و مال دادن” است. حرکت اصلی در این روش ماساژ، استفاده از فشار و بالا کشیدن پوست است، سپس آن را رها می‌کند. این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که تاثیرات عمیق‌تری نسبت به روش افلوراژ (نوازشی) توسط متخصص درمانی مورد نظر قرار گیرد. تکنیک‌های به کار رفته در این روش عبارتند از:

• ورز دادن
  • بالا کشیدن
  • لرزاندن
  • حرکت چرخشی دادن
  • تاباندن

درناژ دستی سیستم لنفاوی

6

درناز دستی سیستم لنفاوی یکی از روش‌های ماساژدرمانی است که در آن به سیستم لنفاوی کمک می‌شود که مایع لنف میان بافتی (که موجب تورم می‌شود) را بیرون کشیده و جذب کند. جذب مایع لنف موجب بیرون کشیدن مواد زاید و سمی از درون بافت‌ها می‌شود.

ماساژدرمانی با سنگ داغ

7

در روش ماساژ با سنگ داغ، از سنگ‌هایی با سطح صاف استفاده می‌شود که با حرارت گرم شده و روی بدن بیمار قرار می‌گیرند. درمانگر همچنین با استفاده از دو سنگ داغ که در دستان خود نگه دارد، ماساژ بدن شما را انجام می‌دهد. فشار و گرمایی که توسط سنگ‌ها منتقل می‌شود، می‌تواند عضلات را گرم و ریلکس کند و درمانگر می‌تواند در ادامه بافت‌های عمقی‌تری را ماساژ داده و حرکات سریع‌تری را با استفاده از دست خود انجام دهد.

درمان کرانیوساکرال (ماساژ مفاصل غیر متحرک جمجمه )

8

ماساژ غیر متحرک مفاصل جمجمه روشی است که در آن جمجمه و استخوان خاجی به آرامی نگه داشته می‌شوند و سپس با حرکات کوچک و آرام روی آن‌ها عمل می‌شود که به سختی قابل تشخیص است. در واقع، در روش کرانیوساکرال، میزان حرکت بسیار آرام، کنترل شده و محدود است که این روش را به یکی از بهترین نمونه‌های درمان‌های “ظریف” تبدیل کرده است. درمان‌های ظریف، تکنیک‌های درمانی هستند که با مداخله کمتر و با عملکرد بسیار ایمن، منجر به دستیابی به نتایج درمانی بسیار چشمگیر می‌شوند.

هرچند وقت یکبار باید ماساژدرمانی را انجام دهید؟

برخی از افراد معتقدند که تنها یک جلسه‌ی ماساژ درمانی کافی است، با این حال ماساژدرمانی در درمان درد‌های حاد، زمانی بیشترین تاثیر را دارد که طی یک دوره درمانی شامل چند جلسه انجام شود و به دنبال آن دستورالعمل درمانی دیگر یا اقدامات پیشگیرانه (برای بروز مجدد مشکل) انجام شوند.