گردن درد علت و درمان آن با طب فیزیکی و حرکات اصلاحی

1

درد گردن می‌تواند به علت مشکلات مختلف در ستون فقرات ایجاد شود. این درد ممکن است ناشی از گرفتگی عضلانی در منطقه گردن و قسمت بالای کمر، فشرده شدن عصب‌هایی که از مهره‌های گردنی خارج می‌شوند یا اختلالات مفصلی در منطقه گردن و قسمت بالای کمر باشد. سر با استفاده از قسمت پایین گردن و بالای کمر که نقاطی هستند که ممکن است درد بیانجامد، نگه داشته می‌شود. حرکات گردن و سر توسط مفاصل فوقانی گردن انجام می‌شود. مفصل پایینی گردن و مفاصل بالایی کمر به عنوان ساختارهای حفاظتی و نگهدارنده سر عمل می‌کنند. اگر این سیستم حفاظتی و نگهدارنده دچار مشکل شود، عضلات در این ناحیه تنش یابند و درد ایجاد کنند.

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی قصر پس از تشخیص درست علت درد در ناحیه گردن بیمار، از تکنیک‌های مختلف طب فیزیکی متناسب با مشکل بیمار برای رفع درد گردن و با رفع مشکل ایجادکننده درد و تقویت عضلات گردن با ورزش‌های مخصوص، از بروز مجدد درد گردن پیشگیری می‌کنند. متخصصین ما پس از بررسی اولیه، بر اساس علت درد گردن و شرایط هر فرد، برنامه درمانی فیزیوتراپی جامع متشکل از تراکشن، درمان دستی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی، مگنت تراپی، لیزر‌تراپی، بیوفیدبک، تزریق اوزون، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و ورزش‌های مخصوص گردن درد به بیماران ارائه می‌دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید از شماره های ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵ ۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲ استفاده نمایید.

علل

گردن انعطاف‌پذیر بوده و وزن سر را تحمل می‌کند بنابراین مستعد آسیب‌دیدگی و ابتلا به بیماری‌هایی است که باعث درد و محدودیت‌های حرکتی می‌شوند. برخی علل گردن درد عبارتند از:

کشیدگی عضلات

استفاده بیش‌ازحد مانند ساعت‌ها نشستن پشت کامپیوتر یا کار کردن با تلفن‌های همراه هوشمند غالباً باعث کشیده شدن عضلات می‌شود. حتی کارهای جزئی مانند مطالعه با وضعیت نامناسب بدنی یا دندان‌قروچه می‌تواند باعث کشیده شدن عضلات گردن شود.

سائیدگی مفاصل

مانند مفاصل دیگر بدن، گردن هم مفصلی است که ممکن است با افزایش سن دچار سائیدگی شود. آرتروز گردن باعث می‌شود که بالش‌های (غضروف‌های) بین استخوان‌ها (مهره‌ها) از بین بروند. سپس ممکن است خارهای استخوانی شکل گرفته و در حرکات مفاصل اختلال ایجاد کرده و موجب درد شوند.

فشرده شدن عصب‌ها

فتق دیسک یا شکل‌گیری خارهای استخوانی در مهره‌های گردن می‌توانند عصب‌هایی که از نخاع منشعب می‌شوند را تحت فشار قرار دهند.

آسیب‌دیدگی‌ها

تصادفات اتومبیل غالباً باعث ضربه‌های شلاقی به گردن و آسیب‌دیدگی آن می‌شود. این نوع از آسیب‌دیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که سر با شتاب به سمت عقب و جلو رفته و بافت نرم گردن دچار کشیدگی می‌شود.

بیماری‌ها

برخی بیماری‌ها مانند روماتیسم مفصلی، مننژیت یا سرطان باعث گردن درد می‌شوند.

علائم و نشانه‌های گردن درد عبارتند از:

• دردی که غالباً در هنگام ثابت نگه داشتن سر به مدت طولانی در هنگام رانندگی با کار کردن با کامپیوتر تشدید می‌شود.
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • کاهش توان حرکتی سر
  • سر درد

تشخیص

پزشک حساسیت به لمس، بیحسی و ضعف عضلانی را بررسی کرده و توانایی حرکتی سر را به سمت جلو، عقب و طرفین مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

• عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس می‌تواند قسمت‌هایی از گردن که عصب یا نخاع در آن به وسیله خارهای استخوانی با تغییرات دیژنراتیو دیگر تحت فشار قرار گرفته‌اند را مشخص می‌کند.
  • سی تی اسکن از جهات مختلف گرفته می‌شود و در نماهای مختلف از ساختارهای داخلی گردن عکس‌های تفصیلی می‌گیرد.
  • ام آر آی که تصویرهای دقیقی از استخوان‌ها و بافت نرم شامل نخاع و عصب‌های منشعب از آن می‌گیرد.

آزمایش‌های دیگر عبارتند از:

• الکترومایوگرافی: با این آزمایش سرعت هدایت عصب‌ها اندازه‌گیری می‌شود تا صحت کار عصب‌های مشخص شود.
  • آزمایش خون: آزمایش خون در برخی موارد وجود بیماری‌های التهابی یا عفونی را که ممکن است در بروز درد گردن تأثیر داشته باشند را مشخص می‌کند.

درمان گردن درد

معمولاً گردن دردهای خفیف تا متوسط به اقدامات خوددرمانی پس از دو تا سه هفته واکنش نشان داده و بهبود می‌یابند. اگر درد گردن باقی ماند، پزشک ممکن است انجام اقدامات درمان گردن درد دیگر را توصیه کند.

بی‌تحرکی کوتاه مدت

استفاده از گردنبندهای طبی نرم که گردن را در حالت ثابت نگه می‌دارند، ممکن است به کاهش درد کمک کرده و فشار روی ساختارهای گردن را کاهش دهد. با این حال، در صورت استفاده مداوم از این گردنبندها برای مدت زمان بیش از ۳ ساعت در هر مرتبه و به طور مداوم برای چند هفته، ممکن است ضرر آنها بیش از منافعشان باشد. بهتر است از استفاده طولانی مدت و مداوم از گردنبندهای طبی خودداری کرده و در صورت نیاز، با پزشک خود در مورد استفاده صحیح و مدت زمان مناسب مشورت کنید.

داروها

پزشک ممکن است داروی گردن درد از جمله داروهای مسکن قوی‌تری نسبت به داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک برای شما تجویز کند. همچنین ممکن است شل کننده‌های عضلات و داروهای سه حلقه‌ای ضدافسردگی هم برای کاهش درد تجویز شود.

تزریق استروئید

ممکن است پزشک داروها استروئیدی را در نزدیکی ریشه عصب‌ها، در مفاصل فاست در استخوان‌های ستون فقرات گردنی یا در عضلات گردن تزریق نماید تا درد کاهش یابد. داروهای بیحس کننده مانند لیدوکائین هم ممکن است برای کاهش درد گردن تزریق شوند.

درمان به وسیله پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (پی آر پی)

پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (PRP) یک روش درمانی غیر جراحی است که به کاهش درد گردن کمک می‌کند. در این روش، توانایی طبیعی بدن برای کاهش درد ناشی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی افزایش می‌یابد.

اوزون تراپی

زمانی که اوزون در بدن تزریق می‌شود، به طور مؤثری فرایندهای بهبودی را تحریک کرده و دردهای مزمن گردن را کاهش می‌دهد.

در فیزیوتراپی، وضعیت صحیح بدنی، تمرینات تراز کننده و تمرینات تقویتی گردن به شما آموزش داده می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از گرما درمانی، سرما درمانی، تحریک الکتریکی و اقدامات دیگر به کاهش درد کمک کرده و از بروز و عود مجدد آن پیشگیری کنید.

تحریک الکتریکی عصب (TENS)

در تحریک الکتریکی عصب (TENS)، الکترودهایی روی پوست در نزدیکی محل دردناک قرار داده می‌شوند و پالس‌های الکتریکی کوچکی را به سمت عضلات ارسال کرده تا درد آن ساکن شود.

شاک‌ویوتراپی

شاک‌ویوتراپی کم انرژی متمرکزشده برای گردن به کاهش درد در نقاط ماشه‌ای عضلات گردن کمک می‌کند. زمانی که این فرایند شروع می‌شود، بافت آسیب‌دیده به صورت تدریجی خود را بهبود می‌دهد. شاک ویوتراپی یک روش نسبتاً جدید غیر جراحی است که بافت‌های آسیب‌دیده را بازسازی کرده و برای غلبه بر بسیاری از اختلالات استخوان، عضلات و تاندون‌ها به کار برده می‌شود.

لیزر درمانی سرد

استفاده از لیزر درمانی کم‌توان می‌تواند منجر به کاهش سریع دردهای حاد گردن شده و در مدت زمان متوسط همچنین می‌تواند دردهای مزمن گردن را کاهش دهد. در این روش، نور لیزر با تاباندن فوتون‌های نور به پوست، توسط سلول‌ها جذب می‌شود. هدف تئوریک از استفاده از این روش درمانی، کاهش التهاب و درد و تسریع فرایند بهبودی طبیعی بدن است.

تراکشن

ترکشن با استفاده از وزنه‌ها، قرقره‌ها یا کیسه‌های هوا به آرامی گردن را می‌کشد. این روش درمانی، تحت نظارت دقیق پزشک یا متخصص طب فیزیکی انجام می‌شود و تا حدودی درد گردن به خصوص درد ناشی از تحریک ریشه‌های عصب را کاهش می‌دهد.

درمان‌های دستی یا کایروپرکتیک

این روش درمانی معمولاً برای ستون فقرات به کار برده می‌شود. با درمان‌های دستی و تنظیمات کایروپراکتیک فشار کنترل‌شده ناگهانی به مفصل اعمال می‌شود. درمان‌های کایروپرکتیک می‌توانند درد را به مدت کوتاهی از بین ببرند. برای بسیاری از بیماران، انجام این روش خطر احتمالی چندانی نخواهد داشت.

ماساژ درمانی

در خلال ماساژ تراپی، یک پزشک مجرب، عضلات گردن را با دست ماساژ می‌دهد. مدارک پزشکی کمی در مورد اثربخشی ماساژ درمانی برای کاهش درد گردن وجود دارد. معمولاً این روش در ترکیب با روش‌های درمانی دیگر که پزشک توصیه می‌کند می‌تواند مفید واقع شود.

بیوفیدبک

بیوفیدبک فرایندی است که فرد را قادر می‌سازد تا یاد بگیرد که چگونه فعالیت‌های فیزیولوژیکی را برای بهبود سلامتی و عملکرد تغییر دهد. ممکن است توانایی حرکتی و استقامت عضلات فلکسور گردنی افراد مبتلا به گردن درد کاهش یابد که به وسیله آزمایش فلکشن کرانویوسرویکال تشخیص داده می‌شود و در آن حرکات آناتومیک این عضلات اندازه‌گیری می‌شود.

تمرینات ورزشی برای کاهش گردن درد

2

انجام تمرینات کششی گردن روشی ساده و راحت برای کاهش درد گردن است. هدف از انجام این تمرینات کاهش فشار و شل شدن عضلات گردن و شانه است.

• فلکشن گردن: با این حرکت تنش عضلات کاهش می‌یابد. شانه‌های خود را پایین بیاورید. نفس کشیده و به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه بیاورید. شما باید حداقل در مدت ۵ ثانیه چانه خود را قفسه سینه برسانید.
  • فلکشن طرفین: ساده‌ترین روش برای کشش جانبی گردن این است که بایستید. چانه خود را به سمت داخل بکشید و گوش خود را به سمت شانه ببرید، برگشته و سر خود را صاف کنید و سپس گوش دیگر را به سمت شانه دیگر ببرید.

• از یک بالش جدید استفاده کنید.
  • اگر می‌توانید به پشت بخوابید.
  • مطمئن شوید که صفحه مانیتور کامپیوتر هم‌تراز سطح چشم‌های شما است.
  • از کشیده شدن گردن خودداری کنید.
  • حرکات کششی و تمرینات ورزشی مناسب گردن انجام دهید.
  • به بدن به خوبی آبرسانی کنید.
  • وضعیت بدنی مناسب خود را حفظ کنید.
  • درد نقاط ماشه‌ای را کاهش دهید.